horten Ho 229؛نخستین رادار گریز دنیا - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: مسائل نظامی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=44) +--- موضوع: horten Ho 229؛نخستین رادار گریز دنیا (/showthread.php?tid=207801) |
horten Ho 229؛نخستین رادار گریز دنیا - τοxικ - 25-01-2015 هورتن Ho ۲۲۹ هواپیمای رادارگریزی بود که آلمان در اواخر جنگ جهانی دوم طراحی کرد ولی هرگز نتوانست از آن استفاده کند. مهندسان نازی تنها چند قدم تا ساخت هواپیمایی که میتوانست مسیر جنگ جهانی دوم را تغییر دهد، فاصله داشته اند.بالهای سرتاسری این هواپیما بیشتر به هواپیمای B-۲ ایالات متحده یا هواپیماهای اپیزودهای جنگ ستارگان شباهت دارد. طراحی هواپیما به گونه ای بوده است که بتواند با سرعت ۹۵۶ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. ۲۹-۲ برای افزایش توانایی کنترل یا مقاومت از هیچ سطح عمودی استفاده نکرده بود و تمامی سطوح خارجی این هواپیما در اوج گرفتن آن نقش داشتند. طراحی یکدست این هواپیما توانایی خاصی را در فرار از مقابل چشم رادارها به ۲۹-۲ بخشیده بود و به بیانی دیگر اینگونه به نظر میرسید که هواپیمای هورتن ۲۹-۲ اولین هواپیمای رادار گریز در جهان باشد.هورتن ۲۹-۲ با ساختاری غریب، بسیار دیرتر از آن ابدع شده بود که بتواند در جنگ جهانی دوم به یاری نازی ها بشتابد.بعد ها و پس از طراحی و ساختن مجدد این پرنده" هدف مهندسان از بازآفرینی آن بررسی و تایید رادار گریزی این هواپیما اعلام شد. در صورتی که این هواپیما در زمانی دیگر در اختیار نازی ها قرار میگرفت قطعاً سرنوشت جنگ جهانی دوم تغییر پیدا میکرد زیرا این هواپیما علاوه بر توانایی محدود در پنهان شدن از دید رادارها از سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی اگر رادارهای انگلیسی موفق به ردیابی آن میشده اند، زمان بسیار کمی برای نشان دادن عکس العمل از خود داشته اند. زمانی در حدود ۸ یا ۱۹ دقیقه که در این محدوده زمانی ایجاد پوشش دفاعی برای مقابله با این جنگنده ها امری بسیار سخت به نظر میرسید. با این همه و با وجود کامل بودن طراحی هواپیمای ۲۹-۲ نازیها در سال ۱۹۴۵ با کمبود شدید سوخت و خلبان و مهمتر از آنها زمان مواجه بودند و همین امر فرصت یکه تازی بیشتر بر تاریخ جهان را از آنها گرفت. اولین آزمایش ۲۹-۲ قبل از کریسمس سال ۱۹۴۴ صورت گرفته است اما پس از آن " زمان نازیها رو به اتمام گذاشت و فرصت استفاده از این ابداع برای حزب نازی به وجود نیامد. طراح این هواپیما، والتر هورتن فردی نظامی بود که طی جنگ بریتانیا در سال ۱۹۴۰ صدها تن از همکاران خود را از دست داده بود. این حادثه تا زمان مرگ با هورتن بوده و وی در واقع به منظور انتقام گرفتن از انگلیسیها اقدام به طراحی و ساخت هواپیمایی کرد که در برابر سیستم رادار انگلیسیها نامرئی باشد.درباره ی پیشرانه ی این هواپیما اولین نامزد موتور 003 (تصویر اول از پایین) شرکت بی ام دبلیو بوده است اما به علت مصرف سوخت بالا (به علت فضای کم مخزن بنزین در نوع طراحی این هواپیما) عملا راهی برای طراحان باقی نگذاشت و به جایش موتور توربو شارژ جامو 004 (تصویر دوم از پایین )راه اندازی می شود. ضمنا این هواپیما به لحاظ آیرودینامیکی دارای عملکردی مافوق تصور آمریکایی ها بوده است(طبق گفته ی مهندسین و ناظران آمریکایی) و در حین پرواز از پایداری خوبی برخوردار بوده است و تمامی سیستمهای هدایتی این پرنده بصورت آنالوگ و اهرم های کنترلی دستی بوده است . ضمنا این پرنده دارای سکان عمودی نبوده و از این حیث اولین نوع خودش محسوب می شده است و همین تکنولوژی بعد ها باعث طراحی و ساخته شدن بمب افکن بی 2 در چهار دهه بعد تر شده است. سخن آخر اینکه آلمان نازی اشتباهات استراتژیکی فراوانی داشت که حمله به روسیه مرگبار ترین اشتباهات آنان بوده و خوشبختانه باعث سقوط عجیب ترین و صد البته سفاک ترین امپراطوری کل جهان از بدو حیات شده است. مشخصات و توانمندی ها توانایی: جنگنده / بمب افکن تولید کننده: شرکت Gothaer Waggonfabrik طراح : برادران هورتن اولین پرواز : 1 مارس 1944 اپراتور :لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) تعداد ساخته شده : 3 فروند ویژگی های عمومی خدمه: 1 نفر(خلبان) طول: 7.47 متر بال: 16.76 متر ارتفاع : 2.81 متر مساحت بال: 50.20 متر مربع وزن خالی: 4،600 کیلوگرم وزن بارگیری شده: 6،912 کیلوگرم حداکثر وزن برخاست: 8،100 کیلوگرم پیشرانه: 2 × JUNKERS Jumo 004B توربوجت،هر یک 8.7 کیلونیوتن (1،956 پوند) کارایی حداکثر سرعت: 977km در ساعت (607 مایل در ساعت) سقف پرواز : 16،000 متر نرخ صعود: 22 متر در ثانیه بارگذاری بال: 137.7 کیلوگرم در هر متر مربع جنگ افزار اسلحه: 4 × توپ 30 میلی متر (MK 108) موشک: 2 فروند موشک R4M بمب: 2 × 500 کیلوگرم منبع:ارتشی |