ابلاغ «آييننامه استقبال از دانشجويان جديدالورود» به دانشگاهها - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: تحصیلات دانش آموزی و دانشجویی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=64) +--- موضوع: ابلاغ «آييننامه استقبال از دانشجويان جديدالورود» به دانشگاهها (/showthread.php?tid=205114) |
ابلاغ «آييننامه استقبال از دانشجويان جديدالورود» به دانشگاهها - ✘v!☻lent girl✘ - 13-01-2015 لاغ «آييننامه استقبال از دانشجويان جديدالورود» به دانشگاهها جام جم آنلاين: مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي وزارت علوم با اشاره به تدوين و ابلاغ آييننامه دستورالعمل استقبال از دانشجويان جديد الورود به دانشگاهها، گفت: گذر از مرحله دانشآموزي به مرحله دانشجويي مرحلهاي تعيين كننده در شخصيت، منش و هويت فرد است. به گزارش ايسنا، علي آدمي توجه به دانشجويان جديد الورود را مهم ارزيابي كرد و افزود: گذر از مرحله دانشآموزي به دانشجويي در واقع مصادف است با برهه گذار از دنياي نوجواني به عالم جواني كه تعيين كننده شخصيت، منش و هويت فرد است، بنابراين موضوع بسيار مهمي است كه از همان ورود دانشجويان به دانشگاه بايد مورد توجه و تأمل قرار گيرد. وي با بيان اينكه دانشجويان جديدالورود دانشگاهها در گذار از اين برهه از زندگي خود كه به تكوين هويت و تشخّص آنان ميانجامد، با محيط و فضاي متفاوتي از همسالان خود مواجه هستند، گفت: محيط جديد ويژگيهاي به كلي متفاوتي با محيط پيشين دانشجوي جوان دارد و اگر فضا و محيط و برنامههاي دانشگاه امكان دستيابي به هويت و تشخص مثبت را براي دانشجويان فراهم آورد، آنان از ابتلا به هويتي منفي و تشخص نامنسجم و انحرافي دور خواهند بود. مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي گفت: بخشي از گمگشتگيهاي هويتي و سردرگمي در ايفاي نقش در برخي از دانشجويان متأثر از كمبودهاي قبلي است و بخشي از مقهوريت و جذب شدن هيجاني و نيانديشيده در جريانها و گروههاي انحرافي، ضد اجتماعي يا رفتارهاي آسيبزا و پرخطر به دليل فقدان تمهيدات تربيتي، آموزشي و اجتماعي است. وي با اشاره به تكوين و شكلگيري شخصيت و هويت دانشجويان بر اساس مناسبات آنان در طول زندگي دنشجويي، تاكيد كرد: ضروري است برنامههاي فرهنگي و تربيتي منطبق بر اصول تربيتي كارآمد، دينبنياد، اخلاقگرا و متناسب با مقتضيات سن و وضعيت دانشجويان از ابتداي ورود آنان به دانشگاه در نظر گرفته شود. آدمي اظهار كرد: برخي از اقدامات نظير آموزش مهارتهاي زندگي و ارتباطي نيز از اهميتي بسزا و غيرقابل انكار برخوردار است، ضمن آنكه همواره بايد توجه داشت معمولاً نخستين مواجهه با هر پديدهاي نقش ماندگار در ذهن و جان آدمي دارد. مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي در پايان با تاكيد بر اينكه استقبال از دانشجويان جديدالورود بايد به بهترين شكل ممكن صورت گيرد، اضافه كرد: استقبال از دانشجويان جديدالورود به هفته يا دهه آغازين سال تحصيلي منحصر نيست؛ بلكه حداقل بايد برنامهاي فرهنگي، آموزشي و تربيتي براي يك سال تدارك ديد. |