دزفول 1700سال بعد - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: گردشگری و توریسم (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=79) +---- انجمن: گردشگری ایران (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=80) +---- موضوع: دزفول 1700سال بعد (/showthread.php?tid=192403) |
دزفول 1700سال بعد - NeginNg - 13-11-2014 [rtl]1700 سال قبل، وقتی شاپور ساسانی دستور ساخت محکم ترین و بزرگترین پل دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دزفول را داد، هیچ گاه خیال نمی کرد که میراث ماندگارش دچار مرگ تدریجی شود. آن هم درست در دورانی که میراث رقبای هم عصر او به عنوان یک افتخار جهانی معرفی و ثبت می شوند![/rtl] [rtl] [/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl]دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دزفول را بیش از هر اثر تاریخی و فرهنگی، با پل قدیمی اش می شناسند. پلی که هنوز هم بعد از گذشت 1700سال، نمونه زنده ای از استحکام و ظرافت معماری ایرانی به شمار می رود و میزبان عابران و اتومبیل هایی است که در مسیر عبوری شان از روی آجرهای محکم آن می گذرند. با این حال پل تاریخی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. دزفول با تمام جاذبه هایش نتوانسته است جایی را در فهرست میراث جهانی یونسکو به خود اختصاص دهد.[/rtl] [rtl]همایون حاتمیان تاریخ شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دزفول در این باره به ایرنا می گوید: «با ثبت جهانی این پل، می توان گامی مهم برای حفظ این بنای مهم و ارزشمند تاریخی برداشت اما این کار مقدماتی می خواهد که همت جمعی مسئولان برای قطع هرچه سریع تر تردد وسایل نقلیه از روی آن، مرمت و نیز نظارت دقیق برای جلوگیری از تخریب و صدمه بیشتر به بدنه اصلی از جمله این مقدمات است.»[/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl]او با اشاره به این که نباید اجازه داد با صدمات بیشتر پل از فضای باستانی خارج شود، می گوید: «باید شکل واقعی پل حفظ شود تا بتوان برای جهانی شدن آن اقدام کرد.»[/rtl]
[rtl]حاتمیان با ابراز تاسف از ثبت دیرهنگام پل قدیم دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دزفول در فهرست آثار تاریخی ملی ادامه می دهد: «پل باستانی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. دزفول در سال 84 به ثبت ملی رسید که انتظار می رفت این موضوع بسیار زودتر از این زمان تحقق یابد. این سازه تاریخی بین سال های 260 تا 263 میلادی توسط شاپور اول ساسانی احداث شد و آنچه از منابع تاریخی قابل استخراج است احتمال می رود ساخت پل به مدت سه سال در حد فاصل دو تاریخ یاد شده انجام شده باشد.»[/rtl] [rtl]به گفته حاتمیان اگرچه مهمترین ویژگی پل این است که از بدو تاسیس تاکنون همواره محل تردد وسایل نقلیه بوده اما این موضوع اکنون به عنوان یک ضعف و خطر بزرگ برای سازه محسوب می شود. اکتفا به تردد یک طرفه و اقداماتی نظیر آن کفایت نمی کند و با توجه به اینکه پل در مراحل حساسی قرار دارد می بایست هرچه زودتر تردد از روی آن بطور کامل متوقف و مرمت آن آغاز شود.[/rtl]
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl]او ادامه می دهد: «وقتی یک اثر ثبت جهانی شود نام و مشخصات آن در سایت های معتبر گردشگری جهان قرارمی گیرد و گردشگران را به سمت خود سوق می دهد.»[/rtl]
[rtl]این در حالی است که حسین گلستان باغ، مسئول کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دزفول هم با تاکید بر ضرورت ثبت جهانی پل قدیم این شهر به خبرگزاری ایسنا می گوید: «برای توقف تردد اقداماتی درحال انجام است که احداث راست گرد و چپ گرد در دهانه های ورودی پل از جمله از آن جمله است. با احداث این پروژه که تا بهمن ماه امسال تحقق خواهد یافت امکان دسترسی وسایط نقلیه بدون نیاز به تردد روی پل برای نقل مکان به دیگر مناطق فراهم می شود و عبور و مرور از طریق این پل بطور کامل قطع خواهد شد.»[/rtl] |