از دژپل تا دزفول - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: گردشگری و توریسم (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=79) +---- انجمن: گردشگری ایران (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=80) +---- موضوع: از دژپل تا دزفول (/showthread.php?tid=192381) |
از دژپل تا دزفول - NeginNg - 13-11-2014 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl]می گویند از 1750 سال قبل که دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پل قدیمی دزفول بر رودخانه دز بنا شد، نام این شهر را دژپل گذاشته اند. نامی که بعدها به دزپل تغییر کرد و کمی بعد، در گذر زمان تبدیل به درفول شد.[/rtl] [rtl]تاریخ دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پل قدیمی دزفول را باید در دوران شاپور دوم ساسانی جستجو کنید. پلی که قدیمی ترین پل جهان هم به شمار می رود و وقتی ساخته شد که شاپور به کارگزارانش دستور داد تا با به کار گرفتن اسیران رومی، پلی روی رودخانه بسازند و عبور سپاهیان از رودخانه دز را راحت تر کنند. در همان زمان قلعهای هم برای حفاظت از پل در نزدیکی آن ساخته شد و شاید به همین دلیل باشد که قدیمی های دزفول هنوز هم این پل را به نام پل رومی یا دژپل می شناسند. هرچند که عده ای معتقدند به دلیل وجود شهر روناش در نزدیکی رودخانه دز، نام این پل «رعناش» یا «پل روناش» است و به همین ترتیب دژ کنار پل هم «قصر الروناش» نامیده شده و به تبع آن، مردم منطقه را قصری نامیده اند! سلسله ای از اسامی که هر کدام ریشه در دیگری دارد! با تمام این ها، هیچ کدام از اسامی این پل این روزها به زبان نمی آیند و بیشتر مردم ترجیح می دهند پل باستانی شهر را به نام پل قدیمی صدا کنند.[/rtl] [rtl] [/rtl]
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پل قدیمی دزفول در دوران صفویه بازسازی و در دوره رضا شاه پهلوی، جزئیات جدیدی به آن اضافه شد. بنابراین ساختمان این پل معماری سه دوره تاریخی را در خود دارد: ساسانی، صفویه و پهلوی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl]طول این پل به طور تقریبی 370 متر است و در معماری آن، 14 دهانه وجود دارد. علاوه بر این، در ساخت آن از سنگ ساروج و آهک استفاده شده که باعث استحکام عجیب این پل در طول قرن ها شده است. شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پل قدیم دزفول آن قدر محکم است که این روزها عابران و خودروهای سواری دزفول و اندیمشک هم از روی آن رد می شوند![/rtl] [rtl]هر چند که پل قدیمی هم از تخریب های دوران در امان نماند تا در دوران صفویه بازسازی و در دوره رضا شاه پهلوی، جزئیات جدیدی به آن اضافه شود. بنابراین ساختمان این پل معماری سه دوره تاریخی را در خود دارد: ساسانی، صفویه و پهلوی. پایههای پل مربوط به دوره ساسانی است و بخش طاقدیس پل مربوط به دوره صفویه است. طاقدیس هایی که نمونه ای از زیباترین طاقهای دوره اسلامی به شمار می روند. بخش عرشه پل هم که از مصالح جدیدی مثل سیمان و فلز ساخته شده، مربوط به دوره رضا شاه پهلوی است و جدیدترین قسمت بنا محسوب می شود. این پل در مرکز 3 دهنه بتنی دارد که در سال 1316 توسط معماران انگلیسی که آن زمان در خوزستان حضور داشتند، ساخته شده اند.[/rtl]
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl] [/rtl]
[rtl]این روزها اگرچه با احداث سد دز فشار آب رودخانه کم شده است اما پایه های سنگی یک پارچه ای که در بنای پل وجود دارد، در گذشته یک عامل دفاعی و هدایت کننده سیلاب های فصل زمستان بوده اند.[/rtl]
[rtl]دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پل قدیمی دزفول در میانه راه جندی شاپور و شوش بنا شده و اگر این روزها بخواهید سری به آن بزنید، باید آن را در فاصله 80 کیلومتر شوشتر (جنوب شرقی دزفول) و 10 کیلومتری ایستگاه راه آهن اندیمشک که در ساحل شرقی رود دز ببینید. پلی که سال هاست دو منطقه غربی و شرقی شهر دزفول را به هم متصل می کند و در حقیقت رابط دزفول ـ اندیمشک بوده است.[/rtl] [rtl] [/rtl]
گروه گردشگری تبیان |