انجمن های تخصصی  فلش خور
تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی (/showthread.php?tid=192172)

صفحه‌ها: 1 2


13 نکته برای جلوگیری از سرماخوردگی - MOHSENEBRAHIMI - 24-12-2013

[rtl]اگر می خواهید سرما نخورید به این نکات دقت کنید ، برای مثال ...[/rtl]


سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه های تنفسی فوقانی را آلوده نموده و باعث تحریک و ترشح در راه های هوایی می شود. ابتلا  به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، سرماخوردگی‌ها معمولا ناگهانی شروع می‌شوند. آب ریزش در ابتدا شفاف بوده و ممکن است شدت یافته و زرد رنگ گردد. گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، بی حالی، خستگی، بیتابی، بی اشتهایی، گاها ریزش اشک و التهاب از علائم عمده آن است.

عوامل موثر در بروز سرماخوردگی
ویروس‌های سرماخوردگی پس از ورود به بدن در مخاط دستگاههای تنفسی ایجاد بیماری کرده و همراه با ترشحات دستگاه تنفسی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است. بنابراین:

- دست دادن، روبوسی، عطسه و سرفه در محلهای عمومی باعث انتقال آن می‌شود.

- رطوبت و درجه حرارت در انتشار ویروس نقش دارد، این بیماری در کشورهای مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاییز) به علت بارندگی و رطوبت بیشتر است.

- از دیگر علل افزایش بروز سرماخوردگی در فصل سرما حضور در مكان‌های شلوغ همچون وسایل نقلیه عمومی و تجمع در فضاهای بسته و عدم استفاده از تهویه مناسب است.

- تغذیه یکی از فاکتورهای موثر در عملکرد سیستم ایمنی است. بنابراین سوء تغذیه در بروز بیماری‌های عفونی نقش مهمی را ایفا می‌کند. ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی ، کلیوی و ریوی نیز فرد را مستعد ابتلا به این عفونت می‌کند.

براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، سرماخوردگی بیماری است که اگر چه مرگ و میر به دنبال ندارد ولی بروز آن باعث مشکلات زیادی برای افراد می شود و باعث غیبت از کار می شود. از طرفی با انجام اقداماتی به راحتی قابل پیشگیری است بنابراین در مبارزه با سرما خوردگی، پیشگیری باید هدف اصلی باشد برای پیشگیری باید اقدامات زیر را انجام داد:

1 - دست‌های خود را بشوئید:
بیشتر ویروس های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند. کسی که سرماخورده است بداخل دست های خود عطسه کرده و سپس اشیائی مثل تلفن ، صفحه کلید کامپیوتر یا لیوان را لمس می کند.

میکروب‌ها می توانند برای ساعت ها و در بعضی موارد هفته ها زنده باقی مانده و سپس به فرد بعدی که آن اشیاء را لمس می کند منتقل شود . بنابراین باید دستهای خود را مکرراً بشوئید . در صورتی که امکان شستن دستتان را ندارید دستهای خود را بسیار سخت برای یک دقیقه به هم بمالید . این کار باعث جداشدن اکثر ویروسهای سرماخوردگی از پوست می شود .

2 - سرفه و عطسه خود را با دستانتان نپوشانید:
زمانی که احساس می کنید در حال سرفه یا عطسه هستید از یک دستمال دستمال استفاده کرده و آنرا بلافاصله دور بیاندازید . اگر دستمال ندارید سر خود را از افرادی که نزدیک شما هستند به طرف دیگر چرخانده و به فضای آزاد سرفه کنید .

3- صورتتان را لمس نکنید:
ویروس‌های سرماخوردگی از طریق چشم ، دهان و بینی وارد بدن شما می شوند . لمس صورت کودکان راه اصلی ابتلای آنان به سرماخوردگی بوده و همچنین موجب انتقال سرماخوردگی از آنان به والدینشان می باشد .

4 - مقدار زیادی مایعات بنوشید:
آب سیستم بدن شما را شستشو داده و باعث خروج سموم از بدن شما می شود . یک فرد بالغ سالم بطور متوسط روزانه 8 لیوان مایعات نیاز دارد.

5 - از سونا استفاده کنید:
وقتی به سونا می روید هوائی که استنشاق می کنید بالاتر از 80 درجه است و این درجه حرارت باعث از بین رفتن ویروس های سرماخوردگی می شود .

6- از هوای آزاد استفاده کنید:
اکثریت افراد در زمانی که هوا سرد است در خانه و محوطه های بسته می مانند بنابراین میکروب‌های بیشتری در اطاق های خشک و شلوغ در حال گردش است .

7- ورزش های آیروبیک را به طور منظم انجام دهید:
این ورزش ها باعث افزایش سلولهای مقابله کننده با ویروس در بدن می شود .

8- غذاهای گیاهی مصرف کنید:
مواد طبیعی موجود در گیاهان باعث افزایش ویتامین های بدن می شود . بنابراین میوه و سبزیجات سبز تیره ، قرمز و زرد مانند اسفناج ، کاهو ، هویج ، گوجه فرنگی ، سیر و ... مصرف کنید . آب پرتقال هرچه تازه تر باشد ویتامین C بیشتری دارد و طول مدت درمان را کوتاهتر می کند

9- ماست بخورید :
باکتری های مفید موجود در ماست باعث تحریک تولید مواد سیستم ایمنی شده که با بیماری مبارزه می کند .

10- سیگار نکشید:
آمار نشان می دهد که سیگاری ها دچار سرماخوردگی های بیشتر و مکرر می شوند . حتی نزدیک به افراد سیگاری بودن بطور واضح سیستم ایمنی را از بین می برد. دود راههای هوائی بینی را خشک کرده و مژک های آنرا فلج می کند . مژک های موهای ظریفی هستند که مخاط بینی و ریه ها را پوشانده و با حرکات موجی شکل خود ویروس های سرماخوردگی را از مجاری بینی خارج می کنند . یک سیگار مژک ها را برای 30-40 دقیقه فلج می کند.

11- مصرف الکل را قطع کنید :
مصرف الکل کبد را که اولین سیستم تصفیه کننده بدن است را تخریب کرده و این به این معناست که تمامی انواع میکروبها بدن شما را به سرعت ترک نخواهند کرد .

12- راحت و آسوده باشید:
اگر شما بتوانید آرامش داشته باشید می توانید سیستم ایمنی خود را به هنگام نیاز فعال کنید.

13- غرغره کردن نمك:
این كار باعث مرطوب شدن گلو و بهبودی موقت می شود. این کار را با استفاده از یک قاشق چایخوری نمک داخل یک استکان آب ولرم و روزانه حدود 4 بار انجام دهید



تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - eɴιɢмαтιc - 13-11-2014

:.. چون سرما خوردگی یه بیماری شایع هست و معمولا تو هر فصلی دیده میشه و تو این دو فصل یعنی پاییز زمستون سرما خوردگی خیلی شایع هست این تایپیک رو راه انداختیم
لطفا از این به بعد هر چی مطلب درباره سرماخوردگی بزارینش اینجا

                                                    
درمان سرماخوردگی به روش كاملا طبیعی ::.
تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی 1

باز هم فصل سرما در راه است و دوباره شما سرماخوردهاید؛ عطسه، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش و خلاصه تمام ماجراهایی كه شما را حسابی كلافه كردهاند. اینجاست كه اطرافیان انواع راهكارهای معجزهآسا را پیشنهاد میكنند تا یك شبه حالتان از اینرو به آن رو شود!مهمترین نكتهای كه باید توجه كنید این است كه سرماخوردگی درمان ندارد. ضمنا در مورد درمانهای مختلفی كه به شما پیشنهاد میشود دقت كنید چون اگر علمی نباشد ممكن است عوارض آنها گرفتاری شما را بیشتر كند. دكتر بلاندینور رئیس طب اجتماعی و خانواده مركز پزشكی دانشگاه پنسیلوانیا راهكارهایی طبیعی برای تسكین سرماخوردگی پیشنهاد میكند كه از نظر علمی نیز بررسی شدهاند.
ویتامین ث : قرنهاست از تاثیر این ویتامین در درمان سرماخوردگی صحبت میشود. بررسیهای آزمایشگاهی نیز تقریبا تاثیر این ماده را اثبات كردهاند چون در حیوانات آزمایشگاهی باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به ویروس سرماخوردگی شده است.متخصصان معتقدند این تاثیر هنوز در انسانها دیده نشده و برخی دیگر مدعی هستند ویتامین ث در كوتاهتر كردن دوره بیماری نیز نقش چندانی ندارد اما اگر در طول فصل سرما و قبل از ابتلا به سرماخوردگی بهطور مرتب از مواد حاوی آن (مثل مركبات) استفاده شود درصورت ابتلا در حدود 8 تا 14 درصد، طول مدت بیماری كوتاهتر میشود. مطالعات نشان میدهد این تاثیر در ورزشكاران بیشتر است و طول مدت بیماری را در آنها به نصف میرساند.
روی : ماده معدنی روی كه بهصورت دارو نیز در بازار عرضه شده است در بسیاری از سبزیجات، آجیل و گوشت وجود دارد مانع تشكیل پروتئینی میشود كه ویروس سرماخوردگی برای تكثیر خود به آن احتیاج دارد. البته بررسیها در این مورد همچنان ادامه دارد و دانشمندان معتقدند برای تاثیر درمانی اسپریهای بینی و ژلهای حاوی روی باید تحقیقات بهصورت تكمیلی انجام شود اما مصرف موادغذایی حاوی روی در این دوران توصیه میشود.

گیاه اكیناسه آ: این گیاه كه بهصورت مكمل گیاهی در بعضی كشورها تولید شده است مثل ویتامین ث حرف و حدیث زیاد دارد. بعضی دانشمندان آن را دارای خاصیت تقویت ایمنی و ضدویروس معرفی كردهاند. تحقیقات نشان میدهد این گیاه پیشرفت سرماخوردگی را تا 58 درصد و طول مدت آنرا تا یك روزو نیم روز كاهش میدهد.

سوپ مرغ: متخصصانی كه طرفدار سوپ مرغ داغ برای افراد سرماخورده هستند معتقدند این سوپ التهاب و علائم ناشی از سرماخوردگی را تسكین میدهد. بررسیها نشان میدهد مواد ضدالتهاب موجود در سوپ مرغ علائم عفونتهای دستگاه تنفس فوقانی را كاهش میدهد؛ البته نمیتوان گفت این سوپ به جنگ سرماخوردگی میرود اما یكی از مهمترین تاثیرات آن این است كه مقادیر زیادی مایعات به بدن میرساند و كم آبی ناشی از بیاشتهایی و تب را كه دستاورد سرماخوردگی است از بین میبرد.

خوراكیهایی كه به جنگ عفونت میروند

موز: در مواردی كه دستگاه گوارش هم درگیر شده باشد باعث تسكین معده میشود ضمن اینكه علاوه بر خواص فراوان، چون پركالری است در زمان سرماخوردگی كه بیاشتهایی وجود دارد و بهدلیل گلودرد بلع راحت نیست، خوردن آن راحت است؛ بهخصوص در كودكان سرماخورده بد غذا بسیار كاربرد دارد.

فلفل دلمه: سرشار از ویتامینث است، ضمنا طعم خوبی به غذا داده و اشتها را بهتر میكند.

زغال اخته: در مواردی كه اسهال همراه سرماخوردگی باشد (در بعضی انواع ویروسی بهخصوص در كودكان)، اسهال را تسكین میدهد ضمنا آنرا سرشار از آسپیرین طبیعی میدانند كه تب را تخفیف داده و درد را تسكین میدهد.

هویج: بتاكاروتن آن بسیار مفید است.

پودر فلفل: سینوسها را باز كرده و ترشحات ریه را كاهش میدهد.

خردل و ترب: باعث تجزیه و كاهش ترشحات در مجاری هوایی میشود.

پیاز: حاوی مواد فیتوشیمیایی است كه در رفع عفونت نایژهها و سایر قسمتهای بدن كمك میكند.


چای:
چای سبز و سیاه هر دو حاوی مواد فیتوشیمیایی است كه آنتی بیوتیك و ضداسهال طبیعی محسوب میشود.

پیشگیری از سرماخوردگی: آیا واقعا ممكن است؟!

طبق نظر متخصصان شستن مرتب دستها بهخصوص در فصل شیوع سرماخوردگی در پیشگیری از ابتلا بسیار مؤثر است. اما موضوعی تازه كه دانشمندان بر آن تاكید دارند این است كه توجه داشته باشید در طول روز دستهایتان را كجا میگذارید و با چه افراد و اشیایی تماس میدهید و بر طبق همین موضوع برای شستن برنامهریزی كنید چون ویروسهای سرماخوردگی بیشتر از آنچه شما فكر میكنید روی اشیا باقی میمانند. محققان دانشگاه ویرجینیا به نتایج جالبی برخوردند.

آنها تعدادی افراد سرماخورده را یك شب در هتلی نگهداشتند و روز بعد، از 10 محلی كه افراد به آنها دست زده بودند نمونه برداشتند. در 30 تا 40 درصد مكانها بهخصوص كلید برق و كنترل تلویزیون ویروس یافت شد و جالب اینكه در سومین روز نمونهبرداری، ویروس همچنان آنجا بود! به این ترتیب اگر در فصول سرماخوردگی در مكانهای عمومی تردد دارید میزان شستوشوی دستهایتان باید چند برابر افراد دیگر باشد. رینوویروسها كه علت نیمی از سرماخوردگیها در بزرگسالان هستند از طریق دستهایتان و وقتی دست آلوده به ویروس را به چشمها و بینی خود میكشید وارد بدنتان میشود.

این ویروسها معمولا از طریق هوا وارد بدنتان نمیشوند بنابراین فقط با فرد مبتلا در یك مكان بودن برای ابتلا كافی نیست. مرطوب كردن هوای استنشاقی و مصرف مایعات كافی نیز در پیشگیری مؤثر است.

حین عطسه و سرفه به جای آنكه دست تان را به تنهایی جلوی دهان و بینی بگیرید از دستمال كاغذی استفاده كنید و آن را نیز فورا دور بیندازید چون عوامل بیماریزا را با دستهایتان به سایرین منتقل میكنید. در این فصول زیاد دستهایتان را بهصورتتان نمالید چون ویروسها از طریق چشمها، دهان و بینی وارد بدنتان میشوند. به حمام سونا بروید.

بررسیها نشان میدهد افرادی كه 2بار در هفته به سونا میروند نصف سایرین سرما میخورند چون دمای هوای تنفسی در سونا بالای 80 درجه است و ویروسها در چنین دمایی زنده نمیمانند. عوامل بیماریزا در مكانهای بسته و خشك بیشتر وجود دارند. در زمستان نیز هوای منزل باید بهطور مرتب عوض شود.

به طور مرتب ورزش كنید چون به سلولهای ویروسكش طبیعی بدن كمك میكند. از مصرف ماست غافل نشوید. بررسیها نشان میدهد مصرف روزانه یك فنجان ماست كمچرب تا 25 درصد احتمال ابتلا را كاهش میدهد. كارشناسان احتمال میدهند باكتریهای مفید ماست تولید مواد مقابلهكننده با ویروس را در سیستم ایمنی افزایش میدهد.



RE: تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - eɴιɢмαтιc - 13-11-2014

چای زنجبیل برای رفع سرماخوردگی:
 


تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی 1
نیمه دوم سال با یک عطسه، شروع میشود. سرماخوردگی یا برادر پیشرفته آن یعنی آنفولانزا همراه با سرما وارد زندگی ما میشود و تا آخر فصل سرد رهایمان نمیکند. استراحت و نوشیدن مایعات توصیه همیشگی برای درمان سرماخوردگی است. اما اینجا یک توصیه خانگی مفید برای درمان سرماخوردگی داریم که شما را از شر عوارض این بیماری دور نگه میدارد.

برای تهیه این چای، همین الان هم مواد اولیهاش را در خانه دارید!

هرجا که اولین علائم سرماخوردگی را حس کردید، بساط این نوشدارو را علم کنید. این کار از بروز سرماخوردگی پیشگیری میکند. این چای نه تنها آرامتان می کند بلکه سیستم ایمنی بدنتان را نیز تحریک کرده و شما را گرم می کند.

سه ماده سری برای درست کردن چای سرماخوردگی، زنجبیل، آبلیمو و عسل است.

حتما میدانید که لیمو سرشار از ویتامین C است. به علاوه لیمو پر از فیتوکمیکالها هم هست. این ها ترکیبات گیاهی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت میکنند. زنجبیل و عسل هم پر از موادی هستند که سیستم ایمنی را تقویت میکنند.

تهیه این چای به سادهترین و گویاترین شکل خود میشود اینکه:

کتری را از آب پر کنید و بگذارید بجوشد.تا آب بجوشد، یک تکه ۲-۳ سانتی از ریشه زنجبیل را رنده کنید و یا از پودر زنجبیل استفاده کنیدیک قمقمه آماده کنید. می توانید از لیوان مخصوص دم نوش یا قوری استفاده کنید.زنجبیل را در قمقمه بریزید.حدود ۴ قاشق غذاخوری آب لیمو در قمقمه بریزید.سه قاشق غذاخوری عسل هم استفاده کنید، در واقع با عسل چای را مزهدار می کنیم و اندازه آن به خودتان بستگی دارد.وقتی آب جوشید، داخل قمقمه بریزیدش.در قمقمه را ببندید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در همین حالت بماند.محلول را داخل فنجان بریزید و لذت ببرید!


جایگزینها :

اگر قمقمه ندارید میتوانید زنجبیل را داخل یک ماهیتابه به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه بجوشانید، وقتی زنجبیل جوشید عسل و آبلیمو را به آن اضافه کنید و داخل فنجان بریزید. من استفاده از قمقمه را دوست دارم چون وقتی مریض هستم حوصله اینکه بلند شوم و چیزی را گرم کنم ندارم.

می توانید مقدار مواد اولیه را هم تغییر دهید. انقدر تغییرشان دهید تا به مزه ای که دوست دارید برسید. مزه این چای عالیست!

سایر چیزهایی که گاهی به چایم اضافه میکنم :

چند حبه سیر خرد شده ،چای سبز، یک تکه چوب دارچین



RE: تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - eɴιɢмαтιc - 14-11-2014

ده نكته از
سرماخوردگی  
                                                                                                                                                                                                                                                                  سرماخوردگی علل متفاوتي دارد. اكثر موارد سرماخوردگی علت ويروسي دارد. هرگاه كلمه ويروس را در جايي شنيديد چند نكته را بياد آوريد:
ويروس احتياج به دارو جهت ريشهكني ندارد(مگر در موارد خاص). به طريق اولي براي درمان يك بيماری ويروسي نبايد از آنتيبيوتيك استفاده كرد(بجز چند استثناء). هر بيماری با منشاء... ويروسي يك الگوی مشخص و ثابت دارد:

شروع ميشود و تمام ميگردد!! بعبارتی حتي بدون هيچگونه درمان دارویی نيز ميتواند بهبود يابد( اجازه دهيد اينقدر تكرار نكنم :بجز چند استثناء!)



اما مكانيسمها: ابتلا به سرماخوردگی از دو حال خارج نيست:

الف- از يك فرد سرماخورده دريافت كنيد


ب- خودتان دچار شويد.

در هر حالت، ويروسهايي وجود دارند در نواحي حلق انسان كه در حالت عادي تعداد آنها كم است و مكانيسمهاي دفاعي بدن فعاليت آنها را بشدت تحت كنترل دارند.وقتي كه شما در معرض يك شخص مبتلا قرار ميگيريد حجم بسيار زيادي از اين ويروسها به ناحيه حلق شما وارد شده و بسرعت تكثير ميشوند. درنتيجه سيستم دفاعي توان و زمان لازم براي كنترل آنها را ندارد


.

چگونه خودبخود دچار ميشويم؟

الف- وقتي كه درجه حرارت ناحيه حلق به يكباره پايين بيافتد(مثلا در هنگام پاييز يا روزهايي كه نسبت به روز قبل به يكباره افت دما داريم)

ب- قرار گرفتن در دماي بسيار پايين پس


:

از افرادی كه مبتلا به سرماخوردگي هستند دوری كنيد بخصوص در فازی كه بيماري آنها فعال و شديد است. آنها يك مخزن متحرك ويروس هستند.از آنها بخواهيد حتما با دستمالي جلوي مجاری تنفسي خود را بگيرند. هرگز هرگز با اين افراد در يك مكان بسته بسر نبريد


.

در زمانها يا مكانهايي كه فكر ميكنيد ممكن است افت ناگهاني دما داشته باشيد(مثلا ابتداي پاييز يا بهار – حركت از داخل منزل به بيرون) حتما پوشش كافي و حتي بيشتر از كافي داشته باشيد


!

در زمانها و مكانهايي كه درجه برودت هوا بسيار پايين است سعي كنيد رفت و آمد بيهوده نكنيد. تنها كارهاي ضروری خود را انجام دهيد و كارهاي ديگر را به روز ديگری موكول كنيد


.

اگر مجبوريد در هواي سرد بيرون برويد، كار سادهاي انجام دهيد: مكاني كه محل شروع بيماري است را محافظت كنيد! كجا؟ حفره دهان و سيوسنهاي سر و صورت. چگونه؟ با استفاده از يك شال گردن كه موجب گرم نگه داشته شدن حلق، بيني و حنجره ميشود(مكانهايي كه ويروس در انجا تكثير ميشود). همچنين استفاده از يك هدبند (كه سينوسهاي پيشاني را ميپوشاند) ميتواند بسيار مفيد باشد


.

علايم اوليه زكام شروع شده.چكار كنيم؟ ساده است. سريعا ميتوانيد جلوي رشد و گسترش ان را بگيريد.تنها كافي است ناحيه حلق خود را براي ميكروبها تبديل به جهنم كنيد!! براي اينكار كافي است از محلول آب و نمك استفاده كنيد.نمك ميتواند محيط رشد ميكروبها را مختل كند. همچنين از مايعات گرم استفاده كنيد.ميكروبها اصلا از گرماي جهنمي در حلق شما خشنود نميشوند


!!

از دارو جهت پيشگيری از ابتلا به سرماخوردگي استفاده كنيم يا نه؟ اين بستگي به عوامل بسيار دارد.اما توصيه شخصي من براي عموم اين است: نه. استفاده از داروهايي كه جلوي ابتلا به سرماخوردگي را ميگيرند بهتر است محدود كنيد به مواردي كه بنا به تشخيص پزشك و براي افراد خاص تجويز ميشود


.

وقتي مبتلا شديم چكار كنيم؟

اقدامات اوليه گفته شده بهترين كار است.اما در كنار آنها استراحت اصلي اساسي است. استراحت كافي در بستر اين فرصت را به بدن شما ميدهد تا بتواند در برابر ميكروبها دفاع جانانهاي انجام دهد


.

آيا به پزشك مراجعه كنيم؟ گلودردهاي چركي حتما نياز به مراجعه و تجويز آنتي بيوتيك دارند.آنها را جدي بگيريد. اما سرماخوردگی ساده الزامي به مراجعه ندارد


.

همه كارها انجام شده. آيا براي تسريع روند بهبود ميتوان دارو استفاده كرد؟

بله. در پزشكي به اين نوع درمانها ميگويند «درمانهای حمايتي». اين عبارت در مقابل «درمانهای ريشهاي» بكار برده ميشود. در گلودردهاي چركي شما نياز به درمان ريشهاي(=تجويز آنتي بيوتيك) داريد اما در سرماخوردگي ساده، طب نوين ميگيود فقط درمان حمايتي. معني اين عبارت چيست؟

يعني اينكه بدن خود دفاع در برابر بيماري را انجام ميدهد و داروها تنها نقشی كه دارند كمك به بدن است تا اين مرحله را آسانتر طی كند.

براي اين منظور شما ميتوانيد از داروهايي كه به نام داروهای بدون نسخه معروفند استفاده كنيد( دستهاي از داروها كه از نظر قانوني داروخانهها مجازند حتي بدون نسخه پزشك نيز به مراجعان تحويل دهند.) از اين موارد ميتوان به قرص سرماخوردگي بزرگسالان و قرص استامينوفن اشاره كرد


.

فراموش نكنيد: در سرماخوردگي ساده، مصرف دارو هدف اصلي نيست.بلكه استراحت كافي+ مصرف مايعات گرم و فراوان و انجام نكات اوليه گفته شده در بالا مناسبترين اقدام ميباشد.



RE: تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - eɴιɢмαтιc - 14-11-2014

چهطور یک سرماخوردگی ساده میتواند شما را افسرده کند..دانش > پزشکی - بیماری باعث آزاد شدن ناقلی شیمیایی در بدن میشود. این ناقل روی مغز تاثیر میگذارد و باعث ایجاد افسردگی، بیحالی و بدگمانی میشود. بنابراین اگر افسرده شدهاید، شاید باید در درمان خود بازنگری کنید.
بهنوش خرمروز: وقتی بیمار میشویم، اغلب احساس بیحالی میکنیم، اشتها نداریم، تمرکزمان را از دست میدهیم و بعضی وقتها هم احساس اضطراب میکنیم. حتی گاهی ممکن است احساس افسردگی کنیم یا عجیبتر این که هوس رفتارهای ضداجتماعی به سرمان بزند. اما چرا هنگام بیماری، این هم خلق و خویمان تغییر میکند؟ به نظر میرسد باز هم باید سیستم ایمنی را سرزنش کنیم. چرا که مطالعات جدید نشان میدهند سیستم ایمنی در ایجاد احساس افسردگی بیتاثیر نیست. این مطالعات نیز در دسته مطالعات جدید بر روی بیماریهای روانشناختی جای میگیرند که نشان میدهند برخلاف باور پیشین، سیستم ایمنی و مغز کاملا از هم جدا نیستند و سیستم ایمنی میتواند روی مغز و در نتیجه خلق و رفتار ما موثر باشد، آنهم به میزانی چشمگیر!
به گزارش دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نیوساینتیست،
همه این تغییرات را مولکولهایی به نام سیتوکین باعث میشوند. سیتوکین یک ناقل شیمیایی است که در پاسخ به اضطراب و عفونت، توسط سلولهای سیستم ایمنی بدن آزاد میشود.
البته سیتوکینها به حدی بزرگ هستند که به راحتی از مانع مغزی- خونی عبور نمیکنند. اما مطالعات جدید نشان میدهند که سیتوکین میتواند از کانالهای ویژه عبور کند و وارد مناطق خاصی از مغز شود. همچنین سیتوکینها میتوانند بر اعصابی که به مغز پیام میفرستند تاثیر بگذارند.
شواهد علمی که نشان میدهند سیتوکینهای مرتبط با التهاب، باعث افسردگی میشوند، رو به افزایش هستند. برای مثال اگر به افراد سالم، دارویی تزریق کنید که باعث آزاد شدن سیتوکینها شود، فرد علایم افسردگی نشان خواهد داد.
اندرو میلر، از دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا معتقد است سیتوکینها عملا میتوانند با هر مسیری که به افسردگی مربوط میشود، تعامل داشته باشند. به باور وی، این ارتباط ریشه تکاملی دارد. وی توضیح میدهد: «سیتوکینها سعی میکنند فعالیت بدن شما را پایین بیاورند تا منابع خود را برای بهبودی نگه دارید. از سوی دیگر، یک حیوان زخمی، شکار خوبی است، برای همین باید هشیار باشد تا بتواند از دست شکارچیان در امان باشد.»
میلر اخیرا از مغز بیمارانی که برای درمان هپاتیت سی، داروی اینترفرون آلفا مصرف میکردند، تصویربرداری کرد. اینترفرون آلفا از داروهایی است که باعث آزاد شدن سیتوکین در بدن میشود. گروه میلر متوجه شدند که دارو بخشی از قشر سینگولیت مغز را فعال میکند که مسئول تشخیص خطاها و نظارت بر تعارضها است. شاید برایتان جالب باشد بدانید در افرادی که به شدت دچار روانرنجوری هستند و از اختلالات روانی مانند وسواس رنج میبرند، الگوی فعالیت دقیقا در همین بخش از مغز دیده میشود. میلر میگوید: «وقتی فعالیت در این قسمت از مغز بالا میرود، فرد شکاکتر میشود . در نتیجه به احتمال زیاد، هر نشانه بیمنظوری را یک تهدید تفسیر میکند.»
با همه اینها، تاثیرات سیتوکینها همیشه هم بد نیست. نایومی آیزنبرگر از دانشگاه کالیفرنیا به اتفاق همکارانش به این نتیجه رسیدهاند که برخی افراد با تزریق یک باکتری که محرک سیتوکینها است، نسبت به دردهای اجتماعی حساستر میشوند. به طور خاص، نوع خاصی از سیتوکین به نام آی.ال 6، فعالیت قسمتی از مغز را بالا میبرد که مسئول همدلی است.
نتایجی از این دست، میتواند به درمانهای تازه برای اختلالات روانشناختی بیانجامد. در حال حاضر مطالعهای در حال انجام است که در آن، محققین میخواهند بدانند دارویی که یکی از سیتوکینهای مهم به نام تی.ان.اف آلفا را غیرفعال میسازد، میتواند افسردگی را کاهش دهد یا نه. همچنین مطالعات دیگری در حال بررسی داروهای ضدالتهاب متداول از جمله مهارکنندههای کاکس 2 و آسپیرین هستند. آنها میخواهند بدانند آیا این داروها تاثیر داروهای ضدافسردگی معمول را بالا میبرند.


RE: تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - eɴιɢмαтιc - 19-11-2014

درمان سخت ترین سرماخوردگی ها و گلو دردهای شدید 

یکی از بیماری هایی که همیشه گریبان گیر بشر بوده است ، انواع سرماخوردگی ها و عفونتها و گلودرد است . متاسفانه برای رهایی از این بیماری ها از انواع قرص های سرماخوردگی ، آنتی هیستامین (آبریزش بینی ) ، آموکسی سیلین (چرک خشک کن ) و آمپول پنی سیلین استفاده میشود . اما واقعیت امر چیز دیگری است . با استفاده کردن از این قرص ها و آمپول ها فقط بدن مقاومت خود را از دست میدهد و سلولهای بدن فلج میشوند .

پس هنگام ابتلا به این نوع بیماری ها چه باید کرد ؟
قبل از پرداختن به جواب این سوال ، جالب است بدانید که در آزمایشگاه های پزشکی برای کشت میکروب (افزایش میکروب ) از پنج ماده استفاده میشود . یعنی میکروبها (قارچ ـ ویروس ـ باکتری) با خوردن این مواد رشد میکنند ، تعدادشان چندین برابر میشود .

این مواد عبارتند از :

1- تمام گوشتها ( سوسیس ـ کالباس ـ گوشت قرمز ـ مرغ ـ تخم مرغ - و..) و فرآوره های لبنی (شیر ـ پنیر ـ خامه )

2- خون ( درقصابی ها هنگام چرخ کشیدن گوشت ، آن را نمی شویند . چون اگر گوشت شسته شود ، خوب چرخ نخواهد شد . پس خون بین بافتهای آن باقی خواهد ماند )
3- قند و شکر
4- کاکائو و شکلات
5- آگار ( ماده ای است که از ترکیب دو جلبک و آب ایجاد میشود ) این ماده در شیرینی پزی کاربرد دارد . ماده ی ژله ای که در شیرینی دانمارکی است همان آگار است .

پس اگر عفونتی در بدن شما باشد ، با استفاده کردن از این مواد ، عفونت (ویروس) شروع به خوردن از این مواد میکند و مقدارش خیلی زیاد میشود . و بیماری شما درمان نمیگردد.

برای رفع سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سینوزیت ، گلودرد چه چیزی بخوریم ؟

یک رژیم غذایی سه روزه میتواند سختترین نوع این بیماری ها را درمان کند . در این چند روز ( شیر و پنیر -گوشت ـ تخم مرغ ـ شکلات ـ چای ـ قندو شکر - کاکائو ـ بیسکوییت ) به هیچ وجه مصرف نکنید .

صبحانه یک قاشق عسل را روی نان بمالید و بخورید .
* در طی روز دو بار ( آب + عسل + لیمو ترش تازه ) میل کنید .
* ناهار و شام سوپ بخورید . اما توجه داشته باشد که سوپ را بدون گوشت تهیه نمایید .
* یک مشت پونه ی کوهی و یک قاشق سیاه دانه را با هم به مدت نیم ساعت بجوشانید . و عصاره ی آن را با یک قاشق عسل مخلوط کرده ، یک لیوان بعد از صبحانه و یک لیوان قبل از خواب مصرف کنید .
* در حد توان میوه میل کنید .
* غرغره کردن آب نمک ولرم ، از دهان و بینی . قبل از خواب و بعد از بلند شدن از خواب .

با رعایت کردن این چند نکته ، سختترین عفونتها بدون استفاده از داروهای شیمیایی درمان میشود .

علت این درمان این است که به میکروبهای داخل بدن غذا نمی رسد و میکروبها می میرند .




RE: تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - eɴιɢмαтιc - 20-11-2014

یاه فوق العاده ای برای درمان سرماخوردگی


تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی 1





* برای تسکین علایم سرماخوردگی و گلودرد دم کرده برگ های این گیاه مفید است.
* مانع از رشد «استافیلوکوکوس اوریز» می شود که نوعی عامل بیماری زای خطرناک است و به اغلب آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است.
*ترنج مانع از مسمومیت غذایی می شود یا با موارد حاد میکروب های گوارشی از جمله ای کولای و لیستریا مقابله می کند.
خواص روغن طبیعی ترنج:
*از بخار آن برای درمان افسردگی، استرس و اضطراب استفاده می شود.
*ناراحتی های پوستی مانند بریدگی، تبخال، ترک های پاشنه پا، داء الصدف و آکنه را درمان می کند.
* غرغره با مخلوطی از چند قطره روغن ترنج و آب با پوسیدگی دندان مقابله می کند.
* نفخ را برطرف می کند.
* ادرار آور است و باعث دفع سموم مانند اسید اوریک، صفرا، نمک اضافه و آب اضافه بدن می شود.
*مانع از بروز آکنه می شود.
*با چین و چروک پوست مقابله می کند.
*برای رفع سردرد، خارش چشم و گرفتگی بینی بر اثر حساسیت و تب یونجه، چند قطره از این روغن را روی دستمال بریزید و استنشاق کنید.

*از آنجا که یکی از ترکیبات این روغن به نام «برکاپتین» به محض قرار گرفتن مقابل نور خورشید سمی می شود، پس از استفاده از روغن آن روی صورت یا بدن از قرار گرفتن زیر نور خورشید خودداری کنید.



RE: تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - eɴιɢмαтιc - 03-12-2014

تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی 1
با نزدیک شدن به فصل سرما، ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا زیاد می شود و اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، میزان این بیماری های نیز افزایش می یابد.
سیستم ایمنی بدن در تمامی اوقات فعال است، اما با داشتن عادات ناسالم در زندگی، سیستم ایمنی تضعیف شده و توانایی بدن برای مبارزه با بیماری ها کاهش می یابد. در این مقاله ۹ عادت بد را نام می بریم:


۱-سیگار کشیدن
سیگار کشیدن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر می کند.
شما با کشیدن سیگار، اولین سدهای دفاعی بدن خود را تخریب می کنید که دهان و بینی می باشند.
محققان به این نتیجه رسیده اند که سیگار کشیدن ممکن است باعث حمله سیستم ایمنی به بافت ریه و بدتر شدن اختلال انسداد مزمن ریوی ( بیماری تنفسی درمان ناپذیر) شود.


۲-کمبود خواب
کم خوابی باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را زیاد می کند.
خواب کافی باعث می شود بدن استراحت کرده و خود را برای مبارزه با بیماری ها آماده کند.
کمبود خواب باعث بسیاری مشکلات از قبیل: افسردگی، دیابت و چاقی بیش از حد می گردد.
هر فردی نیاز متفاوتی به خواب دارد، اما بیشتر بزرگسالان باید ۷ تا ۸ ساعت در شب بخوابند.


۳-مصرف الکل
نوشیدن الکل باعث می شود پوشش دهان و مری نازک شده و ویروس ها و باکتری ها راحت تر وارد بدن شده و ابتلا به سرماخوردگی بیشتر شود.


۴-استرس
فشار روحی و روانی، چه در محیط کاری و چه در محیط خانوادگی، می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و راحت تر به سرماخوردگی دچار شویم.
به عنوان مثال: هرگاه دچار استرس شوید، بیماری ویروسی در شما زودتر ظاهر می شود.
برای جلوگیری از بروز استرس و یا کاهش اثرات استرس، سعی کنید هر روز ۳۰ دقیقه ورزش کنید و یا روش تنفس عمیق را تمرین کنید.


۵-افسردگی
اگر افسردگی شما درمان نشود، احتمال ابتلا به سرماخوردگی در شما بالا می رود.
مطالعات نشان داده است زنانی که افسرده هستند، دچار عدم تعادل در مواد سیستم ایمنی بدن می باشند.
این عدم تعادل باعث افزایش بیماری هایی نظیر: بیماری قلبی و مقاومت به انسولین (دیابت) می شود.
اگر فکر می کنید دچار افسردگی شده اید، با روانپزشک صحبت کنید.


۶-رژیم غذایی غلط
عادات غذایی غلط مانند مصرف زیاد مواد خوراکی شیرین و مصرف کم میوه ها و سبزیجات می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند.
این عادات غذایی غلط باعث اضافه وزن نیز می شود و همانطور که می دانید اضافه وزن، مادر تمام بیماری ها می باشد.
یک رژیم غذایی صحیح به مقدار زیاد دارای میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب می باشد.


۷-رفتار پرخطر جنسی
رفتارهای ناامن جنسی می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها را کم نماید.


۸-کمبود ورزش و فعالیت بدنی
مطالعات نشان داده که ورزش منظم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، توانایی ساخت آنتی بادی ها و سلول های T (گلبول های سفید خون) می گردد و مقاومت بدن را در برابر بیماری ها بالا می برد.
پنج روز در هفته پیاده روی کردن و هر بار ۲۰ دقیقه، باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می شود.


۹-عدم تزریق واکسن
اگر می خواهید از بیماری های قابل پیشگیری در امان بمانید، از سوزن نترسید و واکسن بزنید.
یکی از راحت ترین راه ها برای جلوگیری از بروز بیماری های خاص، تزریق واکسن می باشد.
امروزه بیشتر واکسن ها، موجود و موثر می باشند.
به عنوان مثال واکسن آنفلوانزا، به احتمال ۹۰ درصد شما را از ابتلا به آنفلوانزا مصون می دارد.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا را توصیه می کند.



RE: تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - eɴιɢмαтιc - 03-12-2014

برنامه ۲۴ ساعته برای درمان سرماخوردگی

تصور کنید که یک روز از خواب بلند می شوید و احساس می کنید سردرد دارید، بدنتان درد می کند و بینی تان گرفته است. ابتلا به سرماخوردگی اولین حدسی است که می زنید. با این حال کارهای زیادی است که باید انجام دهید. در این شرایط چه تصمیمی می گیرید. آیا با همان کسالت و درد لباستان را می پوشید و به محل کار می روید یا تصمیم می گیرید یک روز در منزل بمانید تا سرماخوردگی تان بهبود یابد و در روزهای دیگر با نشاط و شادابی بیشتر کار خود را ادامه دهید.

به گزارش روزنامه خراسان، پروفسور رون اکلز متخصص مرکز تحقیقات از کاردیف انگلستان راه حل مقابله یک روزه با سرماخوردگی را به شما ارائه می دهد. او در

سایت نیوزویک یک برنامه ۲۴ ساعته را به شما پیشنهاد می کند.


[b]۷صبح[/b]


دوش آب گرم بگیرید. هنگامی که با احساس کسالت از خواب بیدار می شوید، گرفتن یک دوش آب گرم، می تواند بهترین اقدام برای رفع این حالت باشد. آب گرم درد بدن را تسکین می دهد و بخار حمام نیز سینوزیتهای گرفته را باز می کند.


[b]۸صبح[/b]


صبحانه فرنی جو دوسر و میوه های توتی بخورید. برای بالا بردن میزان ویتامین C، آب پرتقال بخورید و میوههای توتی را که سرشار از آنتی اکسیدان است با فرنی جو دوسر میل کنید.


[b]۱۰صبح[/b]


صورت خود را بخور دهید؛ وقتی سرما می خورید دچار آبریزش بینی یا گرفتگی آن همراه با سردرد می شوید؛ بنابراین علائم سرماخوردگی را می توان با بخور و مصرف داروهایی مانند قرص مکیدنی برطرف کرد . طعم قوی این قرصها باعث افزایش بزاق دهان و تسکین گلودرد می شود.


وسط روز


کمی پیاده روی کنید. شاید تمایلی به راه رفتن در هوای سرد نداشته باشید اما پیاده روی آرام قبل از ناهار در بهبود خلق و خوی شما موثر است و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.


ناهار


سوپ مرغ میل کنید. برای ناهار، سالاد کاهو، گوجه، خیار و سوپ مرغ بخورید. پروتئین گوشت به شکل گرفتن سلولهای ایمنی بدن کمک می کند.


[b]۳بعدازظهر[/b]


چای گیاهی بنوشید. چای گیاهی و نوشیدنی های داغ، خلط سینه را رقیق و از بدن دفع می کند. در حالی که نوشیدن یک لیوان آب پرتقال تازه، چنین تاثیری ندارد. البته آب پرتقال ویتامینC مورد نیاز بدن را تامین می کند. ویتامینC برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.


[b]۶بعدازظهر[/b]


غذای ادویه دار بخورید. برای تهیه شام از ادویه هایی مانند زنجبیل، سیر و فلفل که خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی دارند و درد سینوزیت را برطرف می کنند، استفاده کنید. این ادویه ها میکروبها را دفع و راه تنفسی را باز می کند.


[b]۸شب[/b]


حمام آب گرم بگیرید. آب گرم باعث می شود درد عضلات تسکین یابد. بخار حمام در آخر شب ویروس سرماخوردگی را از بدن خارج می کند.


[b]۱۰شب[/b]


بخوابید. یک خواب شبانه کافی به شما کمک می کند تا نیروی خود را سریعتر به دست بیاورید. برای نگه داشتن سیستم دفاعی بدن در وضعیت مطلوب، یک الگوی خواب منظم داشته باشید. از نوشیدن قهوه در ساعت آخر شب یا تماشای تلویزیون بپرهیزید.



RE: تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی - eɴιɢмαтιc - 04-12-2014

چهار روش ساده برای جلوگیری از سرماخوردگی


تایپیک مرجع |سرماخوردگی و راه های درمان سرماخوردگی 1
تحقیقات نشان دهنده این هستند که مقدار خواب مورد نیاز برای هر کس در طول شبانه روز تفاوت دارد، اما مدت خواب کمتر از 7 ساعت در طول شبانه روز میتواند احتمال ابتلا به ویروس سرما خوردگی را تا سه برابر افزایش دهد. از طرفی دیگر فقط زمان آرامش و سکوت برای ما در طول شبانه روز در شبها زمانی است که دراز کشیدیم، ولی دقیقاً در همین زمان بهصورت ذهنی سعی بر تحلیل مشکلاتمان داریم که باعث میشود مغز و ذهن به خواب فرو نروند، بنابراین به هنگام شب سعی کنید ذهنتان را از موضوعها و مسائل روزانه خالی کنید تا بتوانید سریع تر و آسان تر به خواب فرو بروید.
بنا به گزارش منتشر شده در مجله هلث health magazine در مشاوره با چندین متخصص برای جلوگیری از سرماخوردگی در فصل زمستان و یا پاییز میبایست در ابتدا حتماً خود را با واکسن آنفولانزا محافظت کنید و سپس با استفاده از راهنمای زیر پاییز و زمستان خود را بیمه کنید. البته گذشته از مواردی که از نظر خواهید گذراند، خوردن میوه های سرشار از ویتامین C مانند لیمو شیرین و پرتقال و مرکبات دیگر مقاومت بدن را در مقابل این بیماری زیاد می کند. ضمنا بهترین موقع برای تزریق واکسن آنفولانزا، ماه های مهر و آبان است.

1. قرارهای خود را در فصول سرد حتی الامکان در فضای باز بگذارید!
باور عموم بر این اساس است که برای جلوگیری از سرماخوردگی بهتر است در فضای بسته و گرم بمانیم ولی مشکل اینجاست که باکتریها و ویروسها در فضای بسته باقی میمانند و احتمال انتقال بیماری و این ویروسها در فضای بسته به مراتب افزایش مییابد و این در حالیست که در فضای باز، جریان هوا به ویروسها اجازه نمیدهد که در محیطی بمانند.

بنابراین بیرون رفتن و خارج شدن از فضای بسته نه تنها شما را از شر ویروسهای ساکن در آن محیط نجات میدهد بلکه اگر بیرون رفتن شما با حرکات ورزشی و یا پیاده روی همراه شود باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شما میشود زیرا تحقیقات نشان میدهند ورزش هم باعث ارتقا قوای فیزیکی و هم ارتقای سطح ایمنی و حفاظتی بدن میشود.

2. آرامش روانی باعث جلوگیری از سرما خوردگی میشود.
شاید شما هزاران دلیل برای اینکه زمان کافی برای استراحت ندارید داشته باشید، ولی عدم داشتن استراحت کافی و سلامت روانی میتواند هزینههای سنگینی به شما تحمیل کند. مضطرب بودن باعث ترشح هورمونهای مرتبط با استرس میشود که موجب ضعیف شدن بنیه بدنی شما در طول زمان میشود و سیستم دفاعی بدن شما در برابر آنفولانزا و یا سرما خوردگی ناکارآمد ظاهر میشود. بنابراین زمان کافی را در طول شبانه روز به آرامش و سلامت روانی خود اختصاص دهید.


3. دستهای خود را بشویید.
شستن دستهایتان تا حدود زیادی از انتقال ویروس به بدن شما جلوگیری میکنند زیرا با لمس کردن اشیا مختلف در طول روز این ویروسها به راحتی میتوانند به سطوح دستان شما منتقل شوند. در شست و شوی دستانتان دقت کافی را به خرج دهید. از آنجایی که احتمال وجود ویروس بر روی سطح صابونها وجود دارد حتی الامکان سعی کنید از مایعهای دستشویی استفاده کنید که دستتان با آنها تماسی نداشته باشد. انتقال ویروسها در محیطهای مرطوب در مقایسه با محیطهای خشک آسانتر صورت میپذیرد، بنابراین سعی کنید بعد از شستن دستهایتان با حولههای پاکیزه و عاری از آلودگی آنها را خشک کنید و نه با لباسهایتان.

4. خواب کافی داشته باشید.