انجمن های تخصصی  فلش خور
شهر سومار - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: گردشگری و توریسم (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=79)
+---- انجمن: گردشگری ایران (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=80)
+---- موضوع: شهر سومار (/showthread.php?tid=184410)



شهر سومار - Brooklyn Baby - 15-10-2014

سومار یکی از شهرهای شهرستان قصر شیرین در استان کرمانشاه می‌باشد. سوﻣﺎر ﺷﻬﺮی ﻣﺮزﯼ اﺳﺖ کﻪ در ﻣیﺎن درﻩاﯼ میان بلندی‌های ﺳﺎرات، ﭼﻐﺎاﻣﺎن و اردوﺑﺎن ﻗﺮار دارد. بلندی‌های ﻣﺮزﯼ ﮔیﺴکﻪ و کﻬﻨﻪرﯾﮓ همچون دﯾﻮار ﺑﻠﻨﺪﯼ در ﻏﺮب ﺷﻬﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﺳﺖ.

این شهر در مرز ایران و عراق واقع شده و فاصله آن با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است و یکی از نزدیکترین مناطق ایران به بغداد می‌باشد. این منطقه دارای آب و هوایی ملایم در زمستان و تابستان‌هایی نسبتاً گرم می‌باشد. سطح آن نیز با تپه‌ماهور پوشیده شده‌است. کشاورزی و دامپروری رونق خاصی در این منطقه دارد و محصولات باغی آن مرکبات وانگور و خرما می‌باشد. وانواعی از محصولات جالیزی دراین منطقه رشد می‌کند. نفت‌شهر نیز از توابع آن دارای منابع گازی و نفتی است که هم اکنون از آنها استفاده می‌شود. در این منطقه رودخانه دائمی کنگیر جاری است. سومار در زمان جنگ ایران و عراق به تصرف نیروهای عراقی درآمد. از جمله عملیات‌های جنگی انجام‌شده در این منطقه عملیات مطلع‌الفجر بود.

جنگ ایران و عراق
بمب باران شیمیایی

ارتش بعث عراق سومار را در ۱۶ مهر ۱۳۶۶ مورد حمله شیمیایی قرار دادند که شمار زیادی از ساکنان کشته شدند.
آزادسازی سومار

سومار در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۶۷ به طور کامل از دست نیروهای عراقی در آمد.
وضعیت کنونی مردم سومار

مردم سومار، با آغاز جنگ ایران و عراق، اغلب در شهرهای نزدیک مقیم شدند و هم اکنون نیز در استانهای اصفهان، کرمانشاه و ایلام مستقر هستند. بیشتر مردم این بخش از مردمان ایل کلهر ایوان‌غرب می‌باشند، و هم اکنون در شهر ایوان(از شهرهای استان ایلام) زندگی می‌کنند.
فرهنگ

گویش مردم سومار، زبان کلهر و پوشش آنان نیز استفاده از لباسهابی کردی کلهر است. در واقع از نظر فرهنگی و اجتماعی، مردم سومار، به محیط فرهنگی و اجتماعی مردمان شهرهایی که در آنها ساکن هستند، شباهت دارند.

شهر سومار 1

شهر سومار 1