انجمن های تخصصی  فلش خور
وقوف در مشعر الحرام - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: مذهبی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=41)
+--- موضوع: وقوف در مشعر الحرام (/showthread.php?tid=179191)



وقوف در مشعر الحرام - bOoOoOy - 01-10-2014

از واجبات حج تمتع وقوف در مشعر الحرام (و به آن مزدلفه نیز میگویند) است، مشعر الحرام بیابانى است كه بین (مأزمین) و (حیاض) و (وادى محسّر) قرار گرفته، و خود اینها همه حدود مشعر هستند و جزء موقف نیستند، مگر در زمان ازدحام و فشار جمعیت، كه در این حال جایز است بطرف (مأزمین) بالا رفت. (مأزمین نام تنگه اى است بین عرفات و مشعر الحرام).
مسأله ??? : واجب است بر كسى كه مشغول انجام مناسك حج است پس از حركت از عرفات مقدارى از شب عید را تا صبح در مشعر الحرام بماند، و احتیاط این است كه تا طلوع آفتاب در آنجا بماند، اگر چه اظهر این است كه جایز است كمى پیش از طلوع آفتاب از آنجا بطرف (وادى محسّر) حركت كند.
آرى جایز نیست پیش از طلوع آفتاب از (وادى محسّر)بگذرد و وارد منى شود.

مسأله ??? : وقوف در تمام وقت یاد شده اگر چه واجب است در حال اختیار، ولى مقدار ركن آن وقوف در مقدارى از وقت است. بنابر این اگر مقدارى از شب عید را در آنجا ماند و قبل از طلوع فجر از آنجا حركت كرد، بنابر اظهر حجش صحیح میباشد، و باید در صورتى كه با آگاهى از حكم شرعى این كار را كرده باشد یك گوسفند كفاره بدهد، و در صورتى كه حكم شرعى را نمیدانسته كفاره اى واجب نیست.
و چنانچه مقدارى از فاصله زمانى بین طلوع فجر و طلوع آفتاب در آنجا بماند، ولى تمام آن فاصله را در انجا نباشد، حجش نیز صحیح است، اگر چه از روى عمد باشد، و كفّاره هم واجب نیست اگرچه گناهكار است.
مسأله ??? : از وجوب وقوف مقدارى از شب عید تا صبح در مشعر الحرام بلكه بنابر احتیاط تا طلوع آفتاب، عده اى استثناء میشوند، و آنها عبارتند از : كسى كه ترس دارد و بچه و زنها و افراد ضعیف و ناتوان ـ مانند پیران و مریضها ـ و كسانى كه سرپرستى امور اینها را دارند، بنابر این براى اینها جایز است، به توقف شب عید در آنجا و حركت كردن قبل از طلوع فجر به طرف منى اكتفا كنند.
مسأله ??? : وقوف در مشعر الحرام باید با نیت قربت و اخلاص باشد، همچنان كه معتبر است از روى قصد و اختیار باشد، به همان توضیحى كه در وقوف عرفات گذشت.
مسأله ??? : كسى كه وقوف اختیارى مشعر الحرام را درك نكند، یعنى وقوف در شب عید و بین طلوع فجر و آفتاب، چه از روى فراموشى یا عذر دیگرى باشد، وقوف اضطرارى براى او كفایت میكند، یعنى مقدارى از فاصله بین طلوع آفتاب روز عید تا ظهر در آنجا بماند، و اگر این را عمداً ترك كند حجش باطل میشود.