سيستم كولر خودرو - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: ماشین ها و موتور های روز دنیا (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=21) +--- موضوع: سيستم كولر خودرو (/showthread.php?tid=1765) |
سيستم كولر خودرو - hossein. - 06-01-2012 در فصولي كه از سيستم كولر اتومبيل استفاده نمي گردد، به هيچ وجه تسمه مربوط به كمپرسور را باز ننماييد و دقت فرمائيد كه اين تسمه همواره در شرايط استاندارد خود باشد. · چكيدن قطره هاي آب از لوله تخليه اواپراتور در زير اتومبيل به هنگام كار كولر، امري طبيعي مي باشد. اين قطرات همان رطوبتي است كه توسط سيستم كولر اتومبيل از هواي داخل اتاق گرفته مي شود. · با توجه به اينكه هم اكنون در سيستمهاي كولر اتومبيل از دو نوع مختلف گاز مبرد R12 و R134a استفاده مي شود، قطعات مصرفي در هريك قابليت جايگزيني ندارند. · جهت حفاظت از موتور و افزايش بازدهي سيستم خنك كننده موتور، همواره از ضد جوش و يا ضد يخ استاندارد استفاده نمائيد. · براي افزايش كارآئي سيستم و جلوگيري از هر گونه مشكل، در خصوص رسيدگي و كنترل شرايط باتري اتومبيل همواره دقت لازم را مبذول فرمائيد. · دماي آب موتور در هنگام كاركرد كولر، معمولاً كمي بالاتر از دمايكاركرد آن بدون استفاده از كولر مي باشد. چنانچه نمايشگر به مدت طولاني، مخصوصاً در ترافيك دماي آب را اضافه تر از حد مجاز نشان مي دهد، كولر را خاموش نموده و اجازه دهيد تا دماي موتور قدري پايين بيايد. · در طول روز، حتي الامكان سعي كنيد اتومبيل را در سايه پارك نماييد. اتومبيل شما در حالتي كه هواي داخل كابين بيش از اندازه گرم نشده باشد، بسيار سريعتر خنك مي شود. · ميزان روغن موتور اتومبيل را بصورت منظم كنترل نماييد. هنگام تعويض روغن موتور، دقت كنيد تا روغن بر روي كلاچ كمپرسور يا تسمه ها نريزد. · زماني كه به مدت طولاني در جاده اي با سربالايي تند رانندگي مي نماييد، از دنده سنگين استفاده نماييد. اين امر به كاهش بار موتور و افزايش برودت سيستم كولر كمك مي نمايد. · هنگامي كه در سرعت بسيار پائين رانندگي مي نماييد، از دنده سنگين استفاده نماييد. اين امر به افزايش برودت ايجاد شده توسط سيستم كولر كمك مي نمايد. كولر اتومبيل با وزش هواي خنك، دما و رطوبت داخل كابين را پائين مي آورد. نتايج بررسي ها بر روي سلامت انسان نشان مي دهد كه مناسب ترين جهت دريچه هابراي وزش هواي خنك به سمت سقف و كناره هاي كابين مي باشد. · كندانسور و رادياتور آب اتومبيل خود را بطور مرتب كنترل نموده، مطمئن شويد گل و لاي و حشرات منافذ عبور هواي آنها را پر نكرده باشند. براي برطرف كردن آنها مي توانيد از آب پر فشار استفاده نماييد. · كمبود آب رادياتور مي تواند باعث گرم شدن بيش از اندازه موتور اتومبيل گردد. همواره كنترل كنيد تا ميزان آب رادياتور اتومبيل در حالت استاندارد آن باشد. 6 ) چه مشكلاتي در سيستم موجب نامناسب كار كردن كولر ميگردد ؟ · مشكلات مختلفي در سيستم ميتواند موجب عدم كارآيي صحيح كولر گردد كه بايد توسط كارشناس مربوطه عيب يابي شود. ولي يكي از عمده ترين مشكلات كه موجب ضعف در ظرفيت خنك كنندگي سيستم ميگردد نشتي گاز ميباشد كه علائم مشخصه زيرنشانگر آن ميباشد: · اگر سيستم كولر اتومبيل شما كار نميكند، اولين چيزي را كه با يد كنترل كنيد، كلاچ كمپرسور است. هنگامي كه سيستم كولر را روشن ميكنيد، بعد از چند لحظه بايد صداي كليك كلاچ كمپرسور را بشنويد. در هنگام كاركرد سيستم نيز بطور متناوب اين صدا را خواهيد شنيد. اگر شما اين صدا را نميشنويد، ممكن است مشكل از سوئيچ كنترل فشار واقع بر روي كپسول ذخيره بروز نموده باشد. ممكن است اين سوئيچ از كار افتاده باشد و يا گاز مبرد در داخل سيستم به اندازه كافي وجود ندارد. با استفاده از شيشه رؤيت گاز موجود بر روي كپسول ذخيره، ميزان گاز را كنترل كنيد. اگر هنگام روشن بودن سيستم هيچ حبابي ديده نميشود، گاز در سيستم وجود ندارد. · عدم سرما سازي مناسب توسط سيستم، ميتواند به دلايل بسته شدن منافذ كندانسور توسط گل و لاي و حشرات و عبور ضعيف هوا، نفوذ رطوبت به داخل مدار گاز سيستم و يا كمبود گاز مبرد باشد. اگر تصور ميكنيد رطوبت باعث ايجاد اشكال در سيستم شده است، مطمئن شويد تا قبل از شارژ گاز، سيستم كاملاً وكيوم شده باشد تا اگر رطوبتي در داخل مدار وجود دارد از آن خارج شود. · از آنجا كه سيستم كولر از جريانها و رلههاي الكتريكي استفاده ميكند، بهتر است تا كليه فيوزها را قبل از بردن اتومبيل نزد مركز تعميرات، كنترل نمائيد. مشكل شما ميتواند چيزي به سادگي سوختن فيوز سوئيچ كنترل فشار باشد كه اين اتفاق باعث ميشود كل سيستم از كار بيافتد. 7) هرچند وقت يكبار ميبايد سيستم كولر را سرويس نمود؟ جهت اجتناب از بروز آسيبهاي احتمالي به قطعات سيستم و افزايش طول عمر آنها و در نتيجه كل سيستم، كنترل كامل قطعات سيستم قبل از شروع فصل تابستان پيشنهاد ميشود. انجام اين مورد كاركرد بدون نقص قطعات و موجود بودن ميزان دقيق گاز در سيستم را تضمين مينمايد. عمليات سرويس و تعمير كولر اتومبيل نيازمند دارا بودن ابزارهاي خاص و دانش فني مربوطه ميباشد. بنابر اين پيشنهاد ميگردد جهت اجتناب از ورود آسيب به قطعات سيستم، به تعميرگاههاي مجازي كه توسط سازندگان اتومبيل و يا توليد كنندگان سيستم كولر اتومبيل معرفي ميگردند، مراجعه نمائيد |