انگیزه ی پیشرفت تان چقدر است؟ - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57) +---- انجمن: روان شناسی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=63) +---- موضوع: انگیزه ی پیشرفت تان چقدر است؟ (/showthread.php?tid=173382) |
انگیزه ی پیشرفت تان چقدر است؟ - bOoOoOy - 12-09-2014 یكی از نخستین انگیزه هایی كه پیش از همه، مورد مطالعه قرار گرفته، نیاز به پیشرفت یا انگیزه پیشرفت است. همه ما افرادی را می شناسیم كه به طور دائم پیش می روند ، موفق می شوند ، اختراع می كنند و كارهای بظاهر غیرممكن انجام می دهند. تقویت این انگیزه می تواند به ارتقای کیفیت زندگی بسیار کمک کند. انگیزه پیشرفت را یك میل یا علاقه به موفقیت به صورت کلی یا موفقیت در یك زمینه خاص است.انگیزه پیشرفت را به صورت یك میل یا علاقه به موفقیت به صورت کلی یا موفقیت در یك زمینه خاص تعریف كرده اند. پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان داده اند افراد از لحاظ این نیاز با هم تفاوت زیادی دارند. بعضی افراد دارای انگیزه سطح بالایی هستند و در رقابت با دیگران و در كارهای خود ، برای كسب موفقیت ، بسختی می كوشند و بعضی دیگر، انگیزه چندانی به پیشرفت و موفقیت ندارند و از ترس شكست، آماده خطركردن برای كسب موفقیت نیستند. بعضی از این افراد بیشتر از دیگران بلند پروازند و برای كسب موفقیت در زندگی می كوشند. پژوهش های انجام شده دیگرنیز نشان داده اند افراد دارای انگیزه پیشرفت زیاد در انجام كارها و از جمله یادگیری در مقایسه با افرادی كه از این انگیزه بی بهره اند ، پیشی می گیرند. این افراد در مورد انجام كارهای دشوار و ساده هیچ كدام را انتخاب نمی كنند ، زیرا انجام كارهای بسیار دشوار معمولا به شكست منجر می شوند و از طرف دیگر، انجام كارهای خیلی ساده نیز افتخاری نصیب این افراد نمی كند. براساس نظریه ی روان شناسی اشخاصی كه دارای انگیزه ی پیشرفت زیاد هستند در كارهایی كه دارای درجه دشواری متوسط هستند (نه خیلی دشوار و نه خیلی آسان) توفیق زیادی به دست می آورند. یعنی كارهایی كه این افراد در آن حداكثر تلاش را نشان می دهند كارهایی هستند كه اندكی خطر نیاز دارند. این افراد در مورد انجام كارهای دشوار و ساده هیچ كدام را انتخاب نمی كنند ، زیرا انجام كارهای بسیار دشوار معمولا به شكست منجر می شوند و از طرف دیگر، انجام كارهای خیلی ساده نیز افتخاری نصیب این افراد نمی كند. همچنین اشخاصی كه نیاز به پیشرفت در آنها قوی است می خواهند كامل شوند و عملكرد خود را بهبود ببخشند. آنها وظیفه شناسند و ترجیح می دهند كارهایی انجام دهند كه چالش انگیز باشد و به كاری دست می زنند كه به موجب آن ارزیابی پیشرفت آنان به نحوی، خواه با مقایسه پیشرفت خود با پیشرفت دیگر افراد یا برحسب ملاك های دیگر امكان پذیر باشد. افرادی كه دارای نیاز به پیشرفت سطح بالایی هستند ، معمولا موفقیت های خود را به شخص خود ، یعنی مهارت ها و كوشش های شخصی نسبت می دهند. افرادی كه از سطح پایینی از نیاز به پیشرفت برخوردارند ، عوامل بیرونی را مسوول موفقیت های خود می دانند. علاوه بر این، افراد دارای نیاز به پیشرفت زیاد ، شكست اولیه خود را به عدم كوشش نسبت می دهند نه فقدان توانایی، در نتیجه پشتكار آنها برای ادامه كار افزایش می یابد ، زیرا معتقدند كوشش بیشتر در نهایت به موفقیت خواهد انجامید. در مقابل، افرادی كه دارای نیاز به پیشرفت كم هستند شكست اولیه خود را معمولا به فقدان كوشش نسبت نمی دهند و از كوشش باز می مانند. افرادی كه نیاز به پیشرفت بالایی دارند نسبت به اشخاص دیگری كه استعدادهای یادگیری مشابهی دارند ، اما از نیاز به پیشرفت پایینی برخوردارند . نمرات بهتری به دست می آورند. آنها نسبت به افرادی كه نیاز به پیشرفت پایینی دارند اما صاحب همان استعدادها هستند ، دستمزدهای بیشتری دریافت می كنند و به درجات شغلی بالاتری ارتقا می یابند. منشاء نیاز به پیشرفت نیاز به پیشرفت پدیده ای چندوجهی است كه در یك صفت واحد قرار ندارد ، بلكه در دامنه ای از فرآیندهای اجتماعی، شناختی و رشدی قرار دارد. تأثیر جامعه پذیری انگیزه ی پیشرفت افراد تا حدی از جامعه تاثیر می گیرد. در صورتی كه والدین این موارد را تأمین كنند ، فرزندان آنها تلاش ها و پیشرفت نسبتا نیرومندی به خرج می دهند: آموزش استقلال (مثل اتكاء به نفس و خودمختاری) ، آرمان های عملكردی عالی، ارزش قائل شدن برای كارهای مرتبط با پیشرفت، معیارهای دوستی برای برتری، محیط خانوادگی سرشار از تحریك مثل كتاب هایی برای خواندن، تجربیات گسترده ای مانند مسافرت و فراهم كردن كتاب های كودكان كه مملو از داستان های تخیلی مرتبط با پیشرفت باشند. تأثیرات شناختی چنانچه شرایط خانه، مدرسه، سالن ورزش، محیط كار و محیط درمان، اعتقاد به توانایی زیاد، گرایش تسلط ، انتظارات برای موفقیت، ارزش قائل شدن برای پیشرفت داشته باشند ، زمینه شناختی را برای پرورش شیوه ی تفكر پیشرفت گرا آماده می كنند. تأثیرات رشدی انگیزه پیشرفت یك رفتار عمدتا آموخته شده و اكتسابی است. كودكان معمولا از راه تقلید رفتار والدین خود و دیگر افراد مهمی كه به عنوان سرمشق مدنظر قرار می دهند ، یاد می گیرند. كودكان از طریق یادگیری مشاهده ای بسیاری از ویژگی های سرمشق از جمله نیاز به پیشرفت را می پذیرند. گفته می شود انتظاراتی كه پدران و مادران از فرزندان خود دارند نیز در افزایش انگیزش پیشرفت آنان موثر است. برای موفقیت بهتر است انگیزه ی پیشرفت را در خودمان بیشتر کنیم و در کارهایمان پشتکار داشته باشیم. |