ساخت، توزیع و اکران یک فیلم سینمایی چه مشکلاتی دارد؟ ( از زبان دو فیلمساز تازه کار ) - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: فیلم و سینما (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=22) +--- موضوع: ساخت، توزیع و اکران یک فیلم سینمایی چه مشکلاتی دارد؟ ( از زبان دو فیلمساز تازه کار ) (/showthread.php?tid=151353) |
ساخت، توزیع و اکران یک فیلم سینمایی چه مشکلاتی دارد؟ ( از زبان دو فیلمساز تازه کار ) - Ƒαкє ѕмιƖє - 03-08-2014 ساخت، توزیع و اکران یک فیلم سینمایی چه مشکلاتی دارد؟ دو فیلمساز تازه کار انگلیسی توضیح می دهند که چگونه اولین فیلم خود را ساختند و تجارب خود را در اختیار کسانی قرار می دهند که ممکن است بخواهند پا در جای پای آنها بگذرند. پیتراستایلیانو، نویسنده فیلمنامه و فیلمساز می گوید همیشه آرزو داشته که فیلمساز شود. او با ساختن فیلم های کوتاه شروع کرده، ولی هدف اصلی او ساختن فیلم بلند و سینمایی بوده است. وی می افزاید: من یک فیلم کوتاه ساختم که ماجرای آن داستان چند گانگستر و پنهان کردن جسد یک مقتول بود و بعد تصمیم گرفتم که براساس همین داستان کوتاه یک فیلم بلند بسازم. محصولی نهایی فیلمی است به نام «کسی دشمن لازم ندارد» یک داستان پلیسی و مهیج است به سبک فیلم های گای ریچی، فیلمساز نوآور انگلیسی و عناصر اصلی داستان عبارتند از یک نقشه دزدی، مال مسروقه و چندین فقره قتل. این فیلم توسط شرکت تولید فیلم خود اين کارگردان، با بودجه ای 10 هزار پوندی و با استفاده از دو دوربین حرفه ای عکاسی که می توان با آن فیلمبرداری کرد، تهیه شده و از همین هفته در چندین سینما در سراسر بریتانیا به نمایش گذاشته خواهد شد. پیتر استایلیانو نمونه کامل نسل جدیدی از فیلمسازانی است که با استفاده از امکانات فن آوری های جدید شهامت پیدا کرده اند که با اتکاء به امکانات مالی خودشان فیلم بسازند. او می افزاید: به این نتیجه رسیدم که استفاده از پول خودم بهترین گزینه است. من می خواستم بدون اینکه معطل چیزی بمانم کار فیلم را شروع کنم و از نظر خلاقیت و پرداخت فیلم هم استقلال کامل داشته باشم. به نوعی می خواستم که با حداقل پول ممکن این فیلم را بسازم تا به خودم و به همه نشان بدهم که با یک بودجه خیلی کم چه کارهايی می توانم بکنم. امیدوارم که موفقیت آن باعث جلب سرمایه گذارها بشود. امید ماها این است که با تامین شخصی هزینه اولین فیلم ها در آینده دیگر مجبور نشویم این کار را بکنیم. فیلمساز دیگری به نام استیو رینبو به جای اینکه شخصا هزینه فیلم خود را تامین کند توانست از حمایت مالی برخی موسسات سینمایی مثل انستیتو فیلم بریتانیا و یک شرکت فیلمسازی که متخصص تولید فیلم برای معلولان و به حاشیه رانده شدگان است، برخوردار شود. با این وجود استیو رینبو به هنگام ساختن فیلم اول خود با محدودیت مالی فراوانی روبرو بود. فیلم او با عنوان «بدون سرپناه دائم» یک داستان مهیج روانشناسانه است که در آن شخصیت اصلی فیلم یک روز وقتی بیدار می شود می بیند که به شکلی باور نکردنی بدون هیچ توضیحی بی خانمان شده است. استیو رینبو می گوید محدودیت های مالی و کمبود امکانات باعث می شود که کارگردان خلاق تر شود. فیلم او نیز در شش سینما اکران شده است. استیو رینبو می افزاید: فیلمسازان مستقل مجبور هستند خلاقانه تر کار کنند. اگر بودجه شما بسیار محدود باشد مجبور هستید راههایی را پیدا کنید که با همان پول کم بشود فیلم را ساخت. یکی از این روش ها استفاده و به کارگیری اعضای خانواده و دوستان است. به عنوان مثال در فیلم «کسی دشمن لازم ندارد» در چند صحنه از فرزندان يکی از بازيگران اصلی استفاده شده است. یک روش دیگر به تعویق انداختن پرداخت دستمزدها یا برخی هزینه ها، تقاضای کمک از دوستان و آشنایان برای انجام کارهای مختلف و تشویق کسبه و مغازه داران محل است تا به شما اجازه دهند از اماکن آنها برای فیلمبرداری استفاده کنید. پیتر استایلیانو در این مورد می گوید:ما در بسیاری از صحنه ها از خانه خودمان استفاده کردیم و از دیگران هم تقاضا کردیم که به هر شکلی که می توانند به ما کمک کنند و در مقابل در پایان فیلم در تیراژ از آنها تشکر خواهیم کرد. تجربه نشان داد که مردم علاقه دارند در یک چنین فعالیت هایی مشارکت کنند البته به شرطی که ما نیز حد و حدود کمک هایی را که دراختیار ما می گذارند رعایت کنیم. استیو رینبو نیز با این نکته موافق است و می گوید: اکثر مردم حاضر هستند امکانات و حتی خانه های خود را در اختیار ما قرار دهند البته به شرطی که کار ما زندگی آنها را به هم نريزد. و حتی وقتی که از آنها درخواست می کردیم که مثلا از گاراژ یا دفتر کارشان اسفاده کنیم، خوشحال و هیجان زده می شدند. هر دو کارگردان تاکید می کنند که ساختن فیلم یا فیلم های اول در چارچوب ژانرهای مشخص و شناخته شده نکته بسيار مهمی است و به خصوص در تضمین توزیع و نمایش فیلم نقش مهمی دارد. پیتر استایلیانو می گوید: من می دانستم که اگر با این بودجه محدود قرار است شانسی برای موفقیت داشته باشیم باید فیلم را در ژانری بسازیم که خیلی پرطرفدار یا تثبيت شده است. استیو رینبو نیز که فیلم وی اولین بار در جشنواره فیلم ادینبورگ روی پرده رفت، با این نکته موافق است و می گوید: تشخیص یا انتخاب ژانر درست در حقیقت همان قلابی است که می تواند فیلم شما را به جایی که می خواهید آویزان کند. به عنوان مثال در مورد فیلم خود من کنجکاوی که در بیننده ایجاد می شود خیلی بیشتر از موضوع بی خانمان شدن تاثير گذار بود. شرکت توزیع کننده فیلم های این دو کارگردان به نام بالپارک متخصص توزیع فیلم های با بودجه محدود و یا فیلم هایی است که به یک موضوع خاص توجه ویژه ای دارند. مدیرعامل این شرکت امیدوار است که اکران هم زمان این دو فیلم به بحث های مثبتی در مورد فیلم های با بودجه کم دامن بزند. مارک توماس مدیرعامل بالپارک می افزاید: هر دو فیلم در نوع خود بسیار جالب هستند و اگر محدودیت بودجه و استفاده از هنرپیشه های غیرحرفه ای را در نظر بگیريم می بینیم که موفقیت این دو فیلم خارق العاده است. استفاده از فن آوری، دوربین و دستگاههای پیشرفته تدوین امکانات زیادی فراهم می کنند که در گذشته واقعا امکانپذیر نبود. توصیه های این دو فیلم ساز تاره کار برای کسانی که می خواهند اولین فیلم مستقل خود را بسازند چیست؟ استیو رینبو می گوید: بدون تردید و معطلی حتما دست به کار تهیه فیلم خود بشوید. راه های تولید فیلم با بودجه محدود را پیدا کنید، حتی اگر به این معنی باشد که در مواردی مجبور شوید از ایده اصلی خود فاصله بگیرید. پیتر استایلیانو نیز می گوید: اینکه بعضی ها می گویند برای ساختن فیلم مورد نظرشان پول کافی نداشتند چندان حقیقت ندارد. اگر ماها توانستیم پول لازم برای ساختن فیلم خود را پیدا کنیم حتما هر کس دیگری هم می تواند این کار را بکند، ولی توصیه من این است که در درجه اول به فیلمنامه دقت کنيد. فیلمنامه را باید خیلی جدی بگیريد و مطمئن باشید که فیلمنامه خیلی خوبی است. هیچ یک از این دو کارگردان انتظار ندارند که محصول آنها بتواند با فیلم های بزرگ و پرفروش هالیوودی رقابت کند،ولی هر دو امیدوارند که اکران فیلم آنها گام اول در مسیر تکثیر و توزیع آن در شکل دی وی دی و یا نسخه های قابل دسترسی روی شبکه اینترنت خواهد بود و اگر به آن مرحله برسند مسلما تلاش های آنها بی نتیجه نخواهد ماند. درعین حال آنها امیدوار هستند که اکران فیلم اول که با پول شخصی و یا بودجه بسیار کمی آن را ساخته اند به ساختن فیلم بعدی آنها کمک کند |