6 دوره طلایی پروازهای هوایی - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: تاریخ (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=34) +--- موضوع: 6 دوره طلایی پروازهای هوایی (/showthread.php?tid=144057) |
6 دوره طلایی پروازهای هوایی - spent † - 26-07-2014 شاید برخی تصور کنند دوره های طلایی پروازهای هوایی به دهه های 1950 یا 1960 میلادی بر می گردد. اما این درست نیست. باید بدانید سفرهای هوایی 6 دوره طلایی داشته است. در ادامه به اختصار آنها را برای شما معرفی کرده ایم. 1932–1941: قصرهای پرواز نخستین دوره طلایی پروازهای هوایی به زمانی باز می گردد که نخستین هواپیمای دریایی و هواناو (کشتی هوایی)، پرواز در آتلانتیک، اقیانوس آرام و آمریکای جنوبی را آغاز کردند. طراحی داخلی آنها شامل صندلی مسافران، فضای جداگانه غذاخوری، سالن استراحت و در برخی موارد، کابین هایی با تخت خواب هایی در اندازه استاندارد و خدمات فردی متعدد بود. کشتی های هوایی بسیار بزرگ تر از هواپیماهای معمولی بودند و به باند اختصاصی برای پرواز هم نیازی نداشتند. Graf Zeppelin و Hindenburg غول های هوایی بودند که در سال 1932 میلادی، پرواز خود را از آلمان به آمریکای جنوبی آغاز کردند. در سال 1936 میلادی نیز خطی به سمت آمریکا راه اندازی شد. کشتی های هوایی پس از جنگ جهانی دوم به طور کلی از صحنه روزگار حذف شدند و دیگر هرگز ساخته نشدند و در عوض پرواز های VIP جایگزین آنها شدند. اواخر دهه 1940 و اوایل 1950 میلادی – بلوغ پرواز نخستین نسل هواپیماهای مقرون بهصرفه و اقتصادی برای مسافرت های هوایی همچون Convairs برای سفرهای طولانی و Martins برای مسافت های کوتاه به تعداد زیاد به همراه چندین بوئینگ Stratocruisers به سیستم حملونقل جهانی اضافه شدند. همه پروازها در آن زمان فقط یک کلاس و امکانات مساوی داشتند. در ضمن، همه مسافران لباس های مخصوص می پوشیدند. افراد پولدار، باکلاس، تاجرها، دانشجویان و گردشگران در آن زمان از هواپیما برای سفر استفاده می کردند. هواپیما خیلی زود توانست جای قطار و کشتی را برای تاجران و افرادی که برای شغل خود مجبور به سفر بودند، بگیرد. البته هواپیماهای پیستونی سروصدای زیاد و گاهی لرزش های خفیفی در داخل کابین داشتند. آنها از نظر مکانیکی خیلی قابل اعتماد نبودند. سیستم ردیاب، کمک های نشستن هواپیما و قابلیت های پیشبینی آبوهوا بسیار ابتدایی و ساده بودند. شرایط آبوهوایی زمستان باعث کنسل شدن بسیاری از پروازها می شد. هواپیماها ابتدایی بودند: هیچ جایی برای حمل بار و ساک مسافرین وجود نداشت. سیستم رزرو کاغذی بودند که باید به صورت دستی پر می شدند. برای گرفتن ساک خود باید صبر می کردید تا بابر فرودگاه آنها را با چرخ دستی به کانتر بیاورد و شما چمدان خود را با ارایه رسید دریافت کنید. اواخر سال 1958 و اوایل دهه 1960 میلادی – انقلاب هواپیمای جت بسیاری از افراد این دوره را عصر طلایی پروازهای هوایی در تاریخ می دانند. در ابتدا مدل های 707، DC8، Comet IV و اواخر این دوره، مدل های بزرگ تر، جدیدتر، ساکت تر، راحت تر، جادارتر و قابل اعتمادتر عرضه می شدند. در آن زمان بخش درجه یک و دو نیز به هواپیما اضافه شد که فرست کلاس در جلوی هواپیما بود. عکس های قدیمی این دوره بیشتر به بخش درجه یک هواپیما تعلق دارند که مهماندارها را در حال سرو کباب و نوشیدنی های خنک نشان می دهند. هنگامی که در اوایل دهه 1960 میلادی، نخستین مدل های جت عرضه شدند، پروازهای قابل اعتماد و سریع رونق بسیاری پیدا کرد. اوایل دهه 1970 میلادی – هواپیماهای بزرگ، تخفیف های باورنکردنی نخستین نسل 747ها در سال 1970 میلادی کار خود را آغاز کردند و پس از آنها DC10ها و L1011ها، اصلاحات بسیار زیادی روی محصولات خود اعمال کردند. آنها همه بخش درجه یک و خدمات زیاد در طول سفر برای مسافران داشتند. حتی یکی از خطوط هوایی پیانو نیز داشت. بهای بلیت هواپیما همیشه ثابت بود اما مکان هایی وجود داشتند که به مسافران دایمی خود تخفیف های بسیار خوبی می دانند. 1976–1978 – پروازهای اصلی هواپیماهای پرسرعت Concorde در ژانویه سال 1976 میلادی پرواز را به لندن و پاریس از واشنگتن آغاز کردند. در سال 1976 میلادی نیز از نیویورک به اروپا روانه می شدند. کنکورد نقطه اوج پروازهای آن زمان به شمار می رفت. اما نویز، محدودیت های خط تولید و مسایل اقتصادی باعث شدند تا کنکوردها از بسیاری از خطوط هوایی کنار گذاشته شوند. هزینه زیاد سوخت این هواپیما نیز از دیگر دلایل طرد شدن آن بود. دهه های 1978–1980 - برداشتن قانون های موجود قانونزدایی کردن خطوط هوایی در سال 1978 میلادی در آمریکا باعث شد تا هر خط هوایی قیمت ویژه خود را برای پروازهایش تعیین کند. شرکت های هوایی تقریبا خودسرانه عمل می کردند اما در همان دوران، بیشترین نوآوری ها صورت گرفت. پروازهای بین المللی یا پروازهای کم هزینه راه اندازی شدند. زمان حال – بهترن زمان و بیشترین تغییرات هرگز مسافران بخش درجه یک هواپیما امکانات بیشتر از زمان حال را درک و لمس نکرده اند. صندلی های نرم و راحت که تخت خواب می شوند همه جزو استانداردهای کلاس تجاری خطوط هوایی هستند. غذاها و نوشیدنی هایی که در هواپیما سرو می شوند بسیار عالی و درجه یک هستند و تقریبا می توان گفت بخش درجه یک خطوط بین المللی هواپیماها همچون کاخ های هوایی با امکانات زیاد هستند. البته، قیمت ها بسیار زیاد و متنوع هستند. افرادی که در بخش معمولی هواپیما هستند جای تنگ و فضای کمی دارند. RE: 6 دوره طلایی پروازهای هوایی - Navisa. - 26-07-2014 به بخش تاريخ انتقال يافت |