چرا خدا اول آدم را آفرید سپس حوا را؟ - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: گفتگوی آزاد (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=19) +--- موضوع: چرا خدا اول آدم را آفرید سپس حوا را؟ (/showthread.php?tid=142059) |
چرا خدا اول آدم را آفرید سپس حوا را؟ - ~ERFAN~ - 23-07-2014 از جمله مسائلى که در قرآن کریم، آیات زیادى را به خود اختصاص داده است، موضوع خلقت زن و مرد است. و مستفاد از آن آیات این است که اوّلاً: بر خلاف آنچه که در بعضى از کتب مذاهب و ادیان و معتقدند که، زن از مادهاى پستتر از ماده مرد آفریده شده و یا این که به زن، جنبه طُفیلى داده است به این که زن مقدمه وجود مرد بوده و براى مرد آفریده شده است به همین جهت حضرت حوا، همسر آدم از باقیمانده گِل آدم خلق شده است، قرآن کریم با کمال صراحت در آیات متعددى مىفرماید که زنان را از همان جنس مردان و از سرشت مردان آفریدهایم، و هر دو از یک گوهرند و براى یکدیگر آفریده شدهاند {A{/Bهُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَ{w8-14w}{I2:187I}/}A}{M: زنان زینت و پوشش شما هستند و شما نیز زینت و پوشش آنهاM}، {V(بقره، 187) V} توضیح آن که: آیاتى که مبدأ پیدایش انسانها را مطرح کرده، از فرد یا صنف خاصى سخن نگفته است، بلکه در این آیات، واژههاى «انسان»، «بشر»، بکار رفته است و مبدأ آفرینش همه را یک چیز مىداند («ماء»، «طین»، «تراب»، «نطفه» و «علقه» و...) و در هیچ یک از مراحل پیدایش نسل انسانى، جنسیّت در میان نبوده است و تفاوتى میان آفرینش زن و مرد نیست. اما نسبت به آفرینش حضرت حوّا که در آیات مختلف به آن اشاره شده است {V(از جمله سوره نساء، آیه 1/سوره اعراف، آیه 189/سوره زمر، آیه 6)V}، گر چه برخى از مفسرین به ظهور ابتدائى آیات شریفه {A{/Bخَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَهٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها{w7-14w}{I4:1I}/}A} یا {A... {/Bوَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها{w7-10w}{I7:189I}/}A} یا {A...{/Bثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها{w5-8w}{I39:6I}/}A} تمسک جسته و عقیده دارند زن از مرد خلق شده و جزئى از وجود مرد است، اما بیشتر مفسرین، {V(حسینى تهرانى، محمدحسین؛ نور ملکوت قرآن، ج 2، ص 98) V}گفتهاند که معناى آیه این است که زنان از جنس مردان هستند و شاهد بر این نظر، سه آیه دیگر است که مىفرماید «خداوند همسرانتان را از جنس شما قرار داد {A{/Bوَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً{w1-9w}{I30:21I}/}...A}، {V(21 روم)V} {A{/Bوَ اَللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً{w1-7w}{I16:72I}/}A}، {V(72 نحل)V} {A{/Bجَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً{w3-7w}{I16:72I}*/}A}، {V(11 شورى)V}، زیرا قطعاً معناى آیه این نیست که همسر هر مردى از آن مرد آفریده شده است بلکه منظور وحدت طینت و سرشت آفرینش زن و مرد است. لذا مرحوم علامه طباطبایى(ره) با بیان این نکته که «مِن» در آیات شریفه فوق، «مِن» نشویه است (یعنى منشأ چیزى را بیان مىکند مىفرماید: «ظاهر آیه {A{/Bوَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها{w11-14w}{I4:1I}/}A} {V(نساء، آیه 1)V} این است که همسرى از نوع مرد آفرید و افراد انسانى، بازگشت به دو فرد همانند و مشابه دارند... بنابراین آنچه که در برخى از تفاسیر ذکر شده است که مقصود آیه، بیان این نکته است که زن از آدم، مشتق شده و پارهاى از وجود آدم است و خداوند همسر آدم را از دنده او آفرید، سخنى بدون دلیل است و آیه بر این مطلب دلالت ندارد»، {V(الطباطبایى السید محمدحسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 4، طهران: دار الکتب الاسلامیه، الطبعه الرابعه، 1362، ص 145)V}. و هبه الزحیلى و فخر رازى و بسیارى دیگر از مفسرین اهل سنت نیز بر این نظر هستند، {V(الزحیلى وهبه، التفسیر المنیر، ج 1، دمشق: دار الفکر، ص 139)V}. ثانیاً: در قرآن مطلبی دال بر تقدم آفرینش آدم برحوا وجود ندارد . قرآن با حرف واو در آفرینش حوا را به آدم عطف کرده است . از نظر ادبی حرف واو مفید ترتیب نیست بلکه اگر با حرف ثم عطف می کرد به معنای آن بود که حوا بعد از آدم خلق شده است. V}. ثالثاً: نه تقدم زمانى ملاک شرافت است و نه نوع ماده خلقت، چنانکه بسیارى ازانسانهاى فاجر قبل از بسیارى از اولیاء خاص الهى و حتى قبل از اشرف مخلوقات (حضرت محمد مصطفى(ص« خلق شدهاند و شیطان نیز در برترى خودش بر آدم و علت اباء از سجده براى آدم به ماده خلقت استناد کرده است که من از آتش و آدم از خاک خلق شده است، {V(اعراف، آیه 12، ص آیه 76، حجر آیه 33)V} و خداوند متعال در مقام پاسخ به او فرمودند «علت سجده به آدم، تعلیم اسماء الهى به آدم است»، {V(بقره، آیات 30 تا 34)V} نه ماده خلقت. و اصولاً یگانه ارزش در بین انسانها، تقواى الهى است، {V(حجرات، آیه 13)V} که کسب آن همگانى و بدون هیچ گونه پیش شرط جنسیتى و نژادى و قومى و... است و راه آن بندگى خداوند {A{/Bأَنِ اُعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ{w2-6w}{I36:61I}/}A}، {V(یس، آیه 61)V} RE: چرا خدا اول آدم را آفرید سپس حوا را؟ - eln@z joon - 23-07-2014 ممنون جالب بوووووود... RE: چرا خدا اول آدم را آفرید سپس حوا را؟ - Avril. - 24-07-2014 جالب |