انجمن های تخصصی  فلش خور
تار عنکبوت مانند تار گیتار است - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: دانستنیها و موضوعات علمی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=33)
+--- موضوع: تار عنکبوت مانند تار گیتار است (/showthread.php?tid=131483)



تار عنکبوت مانند تار گیتار است - ERF@N - 05-07-2014

تار عنکبوت مانند تار گیتار است 1



محققان به تازگی دریافته‌اند ابریشم شبکه تار عنکبوت مانند سیم گیتار در زمان کشیده شدن، ارتعاشاتی را در طیف وسیعی ایجاد می‌کند.

چنین ارتعاشاتی به انتقال اصوات به سمت عنکبوت و آگاهی‌دادن به وی درباره هر نوع طعمه‌ای که در دام تارهایش افتاده، کمک می‌کند. این ارتعاشات همچنین عنکبوت را از هر نوع جفت در دسترس آگاه کرده و به حفظ ساختار شبکه تار کمک می‌کنند.

در تحقیقی که توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد انجام شد، گلوله‌ها و لیزرهایی برای مطالعه الگوهای ارتعاشات مزبور روی شبکه‌های تار عنبکوت شلیک شدند.

«بت مورتیمر» از محققان دانشگاه آکسفورد و رهبر ارشد این مطالعه معتقد است، بسیاری از عنکبوت‌ها دارای بینایی ضعیفی هستند و تقریبا به ارتعاشاتی که ابریشم را درست مانند تار گیتار تحت تاثیر قرار می‌دهند، متکی هستند. آن‌ها به پژواک‌های ناشی از این ارتعاشات گوش می‌دهند.

عنکبوت‌ها همچنین می‌توانند با کنترل‌کردن ویژگی‌های درونی ابریشم و تنظیم ارتباط بین تارهای ابریشم، نت درست شبکه تارشان را تنظیم کنند.

شبکه تار عنکبوت نه تنها دارای ویژگی‌های مکانیکی است که سختی استثنایی را از خود به نمایش می‌گذارد بلکه مطالعه آن دیدگاه جدیدی را درباره ویژگی‌های ارتعاشاتی در اختیار دانشمندان می‌گذارد که برای انتقال اطلاعات ظریف و کوچک در پردازش ارتباطات به کار می‌روند.

جزئیات این تحقیق در مجله Advanced Materials منتشر شد.



RE: تار عنکبوت مانند تار گیتار است - Fatemeh12345 - 05-07-2014

جالب بود