انجمن های تخصصی  فلش خور
افزایش 25 درصدی شهریه دانشگاه‌های شبانه - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تحصیلات دانش آموزی و دانشجویی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=64)
+--- موضوع: افزایش 25 درصدی شهریه دانشگاه‌های شبانه (/showthread.php?tid=131015)



افزایش 25 درصدی شهریه دانشگاه‌های شبانه - Mᴏsᴇs - 05-07-2014

معاون آموزشی وزارت علوم از افزایش شهریه دانشگاه‌های دولتی در نوبت دوم تا سقف 25 درصد خبر داد و گفت: برای افزایش شهریه‌ها یک کمیته کارشناسی تشکیل شد که مطابق تصمیم آن دانشگاه‌های غیر انتفاعی و دانشگاه‌های دولتی در نوبت دوم می‌توانند تا سقف 25 درصد افزایش شهریه داشته باشند و شهریه پردیس‌ها نیز حداکثر تا سقف 20 درصد می‌تواند افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، میلی منفرد در حاشیه همایش بررسی و تبیین نقش اخلاقی و تربیتی استاد در دانشگاه خوارزمی گفت: افزایش شهریه‌ها توسط کمیته تعیین شده، اما شهریه‌ها از طریق هیئت امنای دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصویب نهایی در خصوص میزان افزایش از سوی آنها صورت خواهد گرفت.




معاون آموزشی وزیرعلوم در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره پیشنهاد سه ترمه شدن دوره کارشناسی نیز اظهارکرد: بحث سه ترمه شدن دوره کارشناسی نیاز به کار کارشناسی دارد و مسلما اگر دانشگاه آزاد بخواهد در این خصوص اقدامی کند بایستی با وزارت علوم هماهنگی‌هایی انجام داده باشد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین بحث در وزارت علوم بحث ارتقای کیفیت است، گفت: معتقدیم آموزش‌های کیفی برای همه یکی از هدف‌های نظام علمی کشور برای ارتقاء کیفیت است و برای این منظور باید ارزیابی‌هایی از وضعیت موجود داشته باشیم. هم در دانشگاه پیام نور هم در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد نیز در این رابطه ساماندهی‌هایی آغاز شده تا بتوانیم با تدابیر اتخاذ شده ارتقای کیفی را در این مجموعه بالا ببریم.

میلی منفرد در ارتباط با پردیس‌های خودگردان نیز اظهار کرد: بحث پردیس‌های خودگردان در قانون برنامه آمده و سعی داریم کیفیت را در این پردیس‌ها نیز افزایش دهیم و ورودی دانشجویان و پذیرش دانشجویان را قانونمند کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره سرنوشت سند آمایش آموزش عالی نیز افزود: سند آمایش آموزش عالی جدای از طرح آمایش توسعه کشور نیست. آنچه که مهمترین مسئله است این است که طرح آمایش توسعه کشور را مشخص کنیم تا هر منطقه، هر استان باید به چه میزان توسعه پیدا کند و از نظر صنعتی و اقتصادی و از نظر محیط کسب و کار و مشخص شدن این زمینه‌ها بتوانیم سند آمایش آموزش عالی کشور را مدون کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم در ارتباط با برنامه توسعه واحدهای برون مرزی نیز اظهار کرد: با توجه به وجود صندلی‌های خالی به ویژه در دوره کارشناسی در صدد آن هستیم تا بتوانیم از دانشجویان منطقه بیشتر پذیرش کنیم تا این صندلی‌ها از طریق آنان تکمیل شود.

میلی منفرد در پاسخ به این سوال که آیا تغییر ساختار در معاونت آموزشی نیز قرار است اتفاق بیفتد، گفت: تا کنون بحث تغییر ساختار مطرح نشده و این طبیعی است هر بخشنامه‌ای که در هر حوزه‌ای تدوین می‌شود و بناست به وزیر علوم ارائه شود در دفتر حقوقی‌ بررسی‌های لازم انجام شود تا مطابق با قوانین و مقررات باشد و در این خصوص همه جانبه نگری انجام شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه اصلاح روند پذیرش و وجود صندلی‌های خالی با یکدیگر مرتبط هستند، گفت: در حال حاضر در ورودی‌های کارشناسی و کاردانی با کاهش ورودی مواجه هستیم و چون در سالهای گذشته افراد زیادی پشت کنکور می‌ماندند ظرفیت‌ها افزایش یافت، اما اکنون میزان تقاضا کاهش یافته و از طرف دیگر ظرفیت‌های ایجاد شده بالقوه‌ای داریم که باید تدابیری اتخاذ شود تا به این وضع سامان دهیم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در این زمینه مشکلی نداریم.

معاون آموزشی در خصوص بروز رسانی منابع درسی به ویژه رشته‌های علوم انسانی اظهار کرد: درعلوم انسانی 16 رشته در شورای تحول علوم انسانی در حال بررسی و برنامه ریزی است تا بتوان این تعقل را به وجود آورد. با این حال در صدد آن هستیم که با یک جهت گیری جدیدی و با نظرات وزارت علوم دانشگاه‌های بزرگی که قدمت بالایی در برنامه ریزی آموزش کشور داشتند به کمک بگیریم. ازاین نظر که برنامه‌های آموزشی را به آنها تفویض کنیم و در یک رقابت سالم دانشگاه‌های بزرگ برنامه‌های خود را برای رشته‌های مختلف ارائه کنند. در این طرح دانشگاه‌های مطرح برنامه‌های خود را ارائه و دانشجویان و متقاضیان به بررسی بهترین برنامه می‌پردازند و آنرا انتخاب می‌کنند. در این طرح سعی شده از ظرفیت دانشگاه‌ها به خوبی استفاده شود.