کنکور دکتری حذف نمیشود/ هنوز متن استیضاح را ندیدم - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: تحصیلات دانش آموزی و دانشجویی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=64) +--- موضوع: کنکور دکتری حذف نمیشود/ هنوز متن استیضاح را ندیدم (/showthread.php?tid=130071) |
کنکور دکتری حذف نمیشود/ هنوز متن استیضاح را ندیدم - Mᴏsᴇs - 03-07-2014 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره درخواست تعدادی از نمایندگان برای استیضاحش، گفت: در طول هفته آینده رایزنی هایی خواهیم داشت تا برخی از سوتفاهمهایی که سبب این طرح استیضاح میشود برطرف شود و امیدواریم فضای تفاهم مجددا حاکم شود. به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر رضا فرجی دانا در حاشیه بازدید از حوزه کنکور سراسری -پردیس شماره 2 دانشگاه تهران- و در جمع خبرنگاران در مورد دلائل نمایندگان برای این استیضاح، گفت: هنوز متن استیضاح را ندیدم و هفته آینده در جریان قرار می گیرم. وزیر علوم، در مورد آخرین وضعیت پرونده بورسیه های غیرقانونی گفت: نباید با اعلام آمارهای جدید خبرهای جدید در جامعه ایجاد کرد. زیرا این مساله باعث بروز تلاطم در جامعه میشود. وی با بیان اینکه بررسی این پرونده در دست پیگیری و اقدام است گفت: این اقدام توسط نهادهای نظارتی انجام میشود و هر اقدام قانونی که لازم باشد انجام میشود تا از کارهای غیرقانونی جلوگیری شود. وزیر علوم در به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسابقه فوتبال تیم ملی را تماشا کردند یا خیر، پاسخ داد: من اهل فوتبال نیستم. از ابتدا هم علاقهای به فوتبال نداشتم. وی درمورد مشکل صندلی خالی دانشگاههای غیر انتفاعی گفت: مشکلی که برای دانشگاههای غیر انتفاعی رخ داده است این است که سرمایه گذاری ای شده است که برای آن مشتری نیست. آنها باید کیفیت بخشی کنند به سرمایه گذاریشان و ظرفیتهای کارشناسی ارشد یا دکتری افزایش دهند تا به خواسته عمومی که از کنکور کارشناسی به ارشد منتقل شده است پاسخ داده شود. فرجیدانا در مورد آخرین وضعیت دانشجویان نروژی گفت: عده ای از این دانشجویان مشکل تغییر رشته داشته اند که نمیتوانستند در رشتههای خود ادامه تحصیل بدهند. اگر این دانشجویان نتوانند رشته جدیدی پیدا کنند مساله بازگشت از نروژ و پیدا کردن رشته جدید مطرح میشود. وی ادامه داد: البته سازمان امور دانشجویان تلاش میکند تا بهترین چیزی که میتواند برای این دانشجویان رقم بخورد حاصل شود. فرجیدانا در پاسخ به این سوال که وضعیت نهایی این دانشجویان کی مشخص میشود توضیح داد: از آنجائی که باید رشته جدیدی را غیر از رشتههایی که تحریم شده است انتخاب کنند بستگی دارد آیا قادر باشند محل دیگری را برای رشته جدید پیدا کنند یا خیر، زیرا شاید کسی که برای رشته تخصصی خودش تلاش کرده است مایل نباشد در رشته جدید دیگری ادامه تحصیل دهد. بنابراین عوامل مختلفی وجود دارد که باید بر اساس این عوامل وضعیت هر کدام جدا بررسی شود. وزیر علوم این تحریمها را نا عادلانه دانست و افزود: ما معتقدیم علم مرز ندارد و نباید این مشکل وجود داشته باشد. حتی قوانینی در در این زمینه در دادگاههای مختلف طرح شده است، اما در اینجا نتیجه تلاشها هنوز مشخص نیست و امیدواریم این تحریمها برطرف شود. وی در ادامه در مورد کنکور دکتری نیز توضیح داد: کنکور دکتری به عنوان یک آزمونی که یکی از شاخصهای پذیرش را در اختیار دانشگاهها قرار میدهد مطرح است . این که چه وزنی داشته باشد از سوالاتی است که باید در صحنه اجرا به آن پاسخ مناسب بدهیم. به عنوان مثال امسال 30 درصد وزن داشت که نتیجه آن را برای سال آینده بررسی کرده و درموردش تصمیم گیری میشود. وزیر علوم ادامه داد: آزمون یکی از نمراتی است که دانشگاهها میتوانند بر اساس آن غربالگری انجام دهند. همه داوطلبین دکتر نمیتوانند در دانشگاه شریف، تهران و… ادامه تحصیل کنند و این غربالگری باید توسط آزمون صورت بگیرد. برنامهای برای حذف آزمون سنجش نداریم اما اینکه نمره اش چه وزنی را به خود اختصاص دهد ممکن است متغیر باشد. به گفته فرجی دانا، ما اقدامات متنوعی را برای کیفیت بحشی انجام میدهیم که یکی از این اقدامات حمایت مالی از دانشجویان دکتری در طول تحصیلشان است دانشجویان خود را با دانشجویان دکتری خارج از کشور مقایسه میکنند که دارای پشتیبانی های مالی قابل ملاحظه هستند و با فراغ بال به تحصیل ادامه میدهند انتظار دارند که چنین شرایطی در کشور برایشان فراهم شود. وی افزود: برای همین تلاش میکنیم منابع لازم برای پشتیبانی دانشجویان به طوری که هر کدام از دانشجویان حداقل پس از آزمون جامعه بتوانند از یک مقرری ماهانه تا پایان تحصیل برخوردار شوند. امیدواریم این به عنوان یکی از راهکارهای کیفیت بخشی به دوره دکتری عملیاتی شود. درکنار فعالیتهای دیگری که در حال انجام آن هستیم برای این که خروجی پژوهش این دانشجویان تبدیل شود به چیزی که مورد نیاز جامعه است. فرجی دانا ادامه داد: ما کار مشترکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام میدهیم که منابع مالی که قبلا صرف پژوهانه میشد و منابع مالی که میتوانیم از صندوق رفاه و منابع دیگر بذاریم مجموعا در یک طرح مشترک برای پشتیبانی از دانجویان دکتری به کار گرفته شود. البته ملاکهایی در این حمایت وجود دارد و دانشجویان از نظر عملکرد و دست آوردهایشان از پشتیبانی متفاوتی برخوردار میشوند. وزیر علوم درمورد قانون حذف کنکور گفت: کنکور نداشتن در قانون پیشبینی نشده بلکه پیش بینی شده است از امسال در عرض پنج سال به نقطهای برسیم که 85 درصد دانشگاه ها از ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد. 15 درصد ظرفیت دانشگاهها با برگزاری آزمونهایی تکمیل میشود. وی افزود: مجلس در قانون خود شورایی را پیش بینی کرده است و همه کسانی که در ظرفیت سازی آموزشهای عالی نقش آفرین هستند اعم از دانشگاههای آزاد و دولتی پزشکی و غیر پزشکی در آن حضور دارند و این مراحل را مدیریت میکنند. ما باید مدیریت کنیم تا به آن نقطه مطلوب که در شورا پیش بینی شده است برسیم که بر اساس آن 85 درصد سوابق تحصیلی و 15 درصد آزمون یا آزمونهایی که هنوز دقیقا برنامه آن مشخص نشده است. وی باشاره به کنکور 93 و رقابت یک میلیون داوطلبان گفت: کنکور سراسری امسال با ترکیب حدود 21 درصد در رشتههای ریاضی، 52 درصد علوم تجربی، 26 درصد علوم انسانی و هنر و زبانها برگزار میشود. فرجی دانا ابراز امیدواری کرد با روش جدید پذیرش که بر اساس آن 25 درصد وزن امتیازات به سوابق تحصیلی تعلق میگیرد، اجرا کننده خوبی برای قانونی که مجلس در شهریور ماه گذشته تصویب کرده است باشیم و نتایج آن را امسال مشاهده کنیم. وی در مورد ظرفیت دانشگاهها توضیح داد: مجموعا 760 هزار نفر کل ظرفیتی است که امسال پذیرش می شود که 105 هزار نفر آن ظرفیت دانشگاههای دولتی روزانه است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به داوطلبانی که به نتیجه دلخواه خود نائل نشدند توصیه کرد: این داوطلبان باید برای وظیفهای که در قبال خانواده و میهن خود انجام دادند دلشاد باشند و به تلاش خود ادامه دهند. این آغاز یک راه است، حتی اگر شکستی باشد باید دست به زانو زده و بلند شوند و تلاش بیشتری کنند. فرجی دانا ادامه داد: باید توجه کرد بازار اشتغال وجود دارد و این بازار برای دیپلمهها هم قابل قبول است و آنها میتوانند در آن نقش آفرین باشند. همچنین دورههای مهارتی و فنی و حرفهای را توصیه میکنیم. ما به نیروهای مهارتی نیاز داریم و امیدواریم استقبال زیاد از رشتههای نظری جای خودش را به استقبال از رشتههای فنی و حرفهای بدهد تا نیروی ماهری که لازمه پیشرفت کشور است را داشته باشیم. |