انجمن های تخصصی  فلش خور
کاردانی معماری سنتی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تحصیلات دانش آموزی و دانشجویی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=64)
+--- موضوع: کاردانی معماری سنتی (/showthread.php?tid=12007)



کاردانی معماری سنتی - ...Sara SHZ... - 16-07-2012

کاردانی معماری سنتی
دیباچه: از آنجا که کشور ایران، وارث صدها شهر و هزاران روستای قدیمی و تاریخی است. ضرورت وجود معماران و استادکارانی که طراحی، ساخت و ساز و نگهداری بناها را به عهده داشته باشند، روشن و مشخص است. این دوره افرادی را تربیت می‌کند که از مهارت در ساخت و ساز و قابلیت در طراحی و تحقیق و مدیریت و اجرای ساختمان‌هایی که با شیوه‌های سنتی ساخته شده و یا می‌شود برخوردار باشند تا از این طریق توجه بیشتری به ارزش‌های نهفته در معماری و شهرسازی سنتی ایران به وجود آید.فارغ‌التحصیلان معماری سنتی چون از یک‌سو با اصول و زبان معماری کلاسیک دانشگاه‌ها آشنا هستند و از سوی دیگر از نحوه کار معماران سنتی اطلاع دارند،‌ می‌توانند نسبت به ساخت و ساز عملی در مقیاس واحد ساختمانی یا تعمیر و مرمت بناهای متعارف که اهمیت خاص تاریخی و هنری ندارند و در شهرهای تاریخی واقع شده‌اند، اقدام نمایند. همچنین می‌توانند در زمینه تغییر عملکرد ساختمان‌های قدیمی به جدید یا در ساختمان‌های جدیدی که با شیوه سنتی ساخته می‌شوند و در ساخت خانه‌های روستایی ایران فعالیت کنند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
ترسیم فنی،‌ هندسه مناظر و مرایا، ساخت و ارائه،‌ برداشت از بناهای تاریخی.
دروس اصلی:
شناخت مواد و مصالح سنتی،‌ شناخت مواد و مصالح، عناصر و جزئیات ساختمان‌های سنتی، عناصر و جزئیات ساختمانی، ایستایی در سازه‌های سنتی، تنظیم شرایط محیطی، روش‌های سنتی تنظیم شرایط محیطی،‌ نقشه‌برداری، آشنایی با هنرهای سنتی وابسته به معماری،‌ آشنایی با معماری اسلامی، روستا، هندسه نقوش در معماری سنتی.
دروس تخصصی :
برآورد، مدیریت امور ساختمان (تشکیلات دفتری و کارگاهی)، کارگاه‌های معماری سنتی، کارگاه‌های مرمت بناهای سنتی، تعمیر و نگهداری ساختمان‌ .
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش